شيطان شناسي

2008/01/03

سلام

پاي درس استادي شنيدم كه مي فرمودند: هر زماني موسي و فرعوني دارد . بايد بگرديد ببينيد موسي كيست ؟ فرعون كيست؟
ببينيد شما زير پرچم موسي هستيد يا فرعون؟

خواستم بگويم نه تنها هر زماني كه هر كشوري . و نه تنها هر كشوري كه هر شهري و بلكه هر محله اي يا اصلا بگزاريد اساسي بگويم هر شخصي در دل خود يك موسي و يك فرعون دارد . يك شيطان و يك تقوي يا امروزي تر يك الياس و يك پير بابا …

عيد غدير امسال بزرگ ترين عيدي من ديدار با مقام معظم رهبري بود . خيلي با صفا بود و بسيار آرام بخش
اصلا ايشان قرص اعصاب هستند .
نكته ي زيبايي كه بين فرمايشات ايشان به نظرم مي رسد تاكيد ايشان بر شناخت شياطين بود.
ايشان فرمودند: مي شد در قرآن يك بار يك جايي بگويند يك شيطاني هم هست . اما اينكه اين همه تكرار مي شود نام شيطان مي تواند دليلش شناسايي و معرفي شيطان باشد . يعني ما بايد شيطان را بشناسيم .
قبل از جنگ سي و سه روزه لبنان كتابي قطور دست سيد حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان ديده بودند كه مربوط به زندگي نامه نخست وزير رژيم صهيونيستي بوده است . اصلا يكي از مسائلي كه عموم مردم خصوصا اهل علم و خواص جامعه بايد نسبت به آن علم داشته باشند همين دشمن شناسي است .

بگرديم فرعون هاي اطراف خود و فرعون يا همان بهتر فرعون هاي درون خود را بشناسيم.

خيلي طولاني مي شود اما ياد مطلبي در مقدمه كتاب ارزشمند معراج السعاده افتادم به اين مضمون:

برخي صفات كه در انسان جمع شده اند از بهايم و احشام و حيوانات هستند و برخي از ملكات و فرشتگان . بايد به شناخت آن ها توجه كنيم تا بدانيم كداميك از آنها بر شقاوت و گمراهي ما هستند به ازاله آن بپردازيم و كداميك به خير و سعادت ما كه در تقويت آن بكوشيم.

به هر حال آنقدر كه تبري راهبر و مشكل گشاست البته تولي با همه لطفش اينگونه نيست . و براي درك حقيقت تبري شايد گام اول و مهم ترين گام شيطان شناسي يا به تعبير اُخري دشمن شناسي است.

نيامده بودم براي به روز كردن بيشتر مي خواستم امروز حرف بشنوم تا حرف بزنم اما انگار واقعا هر چه كه خواهد همان مي شود…
همين! مال هيچكس نيست!

7 Responses to “شيطان شناسي”


  1. سلام.
    من یک سوال داشتم. به عبارتی سرگیجه گرفتم از یک سوال.
    میشه به من بگی فرق سران حکومت الان چه فرقی کردن (دارن) با قبل از انقلاب . البته به غیر از فساددر ملا عام.
    میشه به من بگی چرا مردم قبل از انقلاب شاه رو مرشد خودشون میدونستن وشاه میگفت ما… الان هم مقام رهبری مرشد و پیر شماست و باز هم وقتی صحبت میکنند میگن ما….
    فرق شاه و رهبر چیه پس؟
    ما که از هر دو بت ساختیم!

    پاسخ ما!
    سلام
    چقدر بد است كه مي شود بدون اصالتي هر اسمي را روي خود بگذاريم . مثلا من بدون اينكه شباهتي به پيامبر اعظم داشته باشم نامم محمد باشد يا يك ايراني مسلمان و …
    نمي دانم فرداي قيامت بت هاي بت پرستان را مي سوزانند يا آن هايي كه بت ها را براي پرستش انتخاب كرده اند ؟ ما كه كسي را جز خداي يكتا نمي پرستيم حالا شما اگر مي پرستيد نمي دانم فقط مي توانم موعظه كنم شما را كه خب نپرستيد و به دوستانتان هم بفرماييد نپرستند.
    يادم مي آيد يك بار پاي منبر يكي از به ظاهر علما از ايشون سوال شد نظرتون در مورد فلان قضيه‌‌ي حكومتي چيه؟ ايشون گفتند از اين سوال ها نپرسيد من همين طور كه با حكومت قبلي كاري ندارم با اين حكومت هم كاري ندارم . من نتوانستم جلوي خودم را بگيرم با اينكه امثال ايشون و شما زياد هم آدم هاي منطقي به نظر نمي رسيد . اما خب بي صبر شدم و به ايشون جوابي دادم در مورد اين حكومت و حكومت قبلي كه خوبه به شما هم بگم .
    دوست خوبم يا حجاب از سر خانواده شما در حكومت هاي قبلي نكشيدند كه محاله . يا اينكه شما مست بوديد و ملتفت نبوديد و يا اصلا براتون مهم نيست اين دسته مسائل .
    كمترين حسن اين دولت اين است كه اگر كسي بخواهد خوب باشد مي تواند كه همه ديده و شنيده ايم كه در حكومت قبلي بر سر مجالس اهل بيت ومذهبيون چه ها آمده . به هر حال خدا به همه ما اخلاص عمل و بصيرت در دين عنايت كند.


  2. سلام.
    موسي براي رهايي از شر فرعون با قومش هجرت كرد،و خدا در همين حركت هدفمند او و قومش رابراي هميشه از دست فرعون و يارانش رهايي بخشيد .
    ان الذين آمنوا و هاجروا و جاهدوا
    اولين قدم ايمان و نيت است براي رهايي از گناه و رذايل
    دومين قدم هجرت از سرزميني به سرزمين ديگر، هجرت از سرزمين تاريكيها به سوي سرزمين نور
    هجرتي در درون و بيرون
    هجرتي ابراهيمي، موسوي ،محمدي
    هجرتي حسيني !تا به جهاد و رستگاري فداشدن در ره يار رسيد !
    حق يارتان !
    ياعلي!

    سلام

    زيبا بود و كامل


  3. سلام
    بهترین عیدی من در غدیر این بود که رفتم دیدن پدر و مادرم.
    و خاله هایم. و داییم. و شوهر خاله ام.
    شیر کاکائو هم بردم.
    هوا چقدر سرد بود.
    شیر کاکائو خوردیم.
    خیلی.
    چون هیچکس دیگه نبود.
    راستی به نظر می یاد خیلی مغرور باشی؟

    سلام

    بلاخره لا يكلف الله نفسا الا…

    نيازي نبود حاجي جان بفرماييد شير ميل كرديد بوي شير فضاي وبلاگ را آكنده .اما واقعا من مغرورم؟!! اگر سعادتي باشه خدمتتون برسم ميبينيد كه اصلا ما خاك پاي شماييم. يه كم شوخي مي‏كنيم اما به خدا اين جوريا هم نيست كه …

  4. مهدی Says:

    سلام. به قول ائمه ی معصومین علیهم السلام:
    اعدی عدوّک نفسک التی بین جنبیک
    گاهی خود شناسی هم یه نوع دشمن شناسیه؛ نه؟!

    سلام
    بله كه هست برادر..!

  5. رضوان Says:

    سلام علیکم.
    سرم داره گیج میره… صبر کنین خوب شه الان خدمت می رسم!!
    .
    .
    خب. از چرخیدن ایستاد!
    حالا میرم سر اصل مطلب. من فکر می کنم که برای آغاز شیطان شناسی و دشمن شناسی, لازم هست که گناه شناسی داشته باشیم. یعنی گناه ها رو به اندازه ی کافی شناخته باشیم. البته شاید هم چون تازگی ها کتاب «گناه شناسی» آقای قرائتی رو دستم گرفتم, کمی جو گیر اون موضوع هستم! اما ممکنه حرفم همچین بی راه هم نباشه.
    حالا بریم سر فرع مطلب (!) … چه وبلاگ جالبی دارین. خیلی خوشم اومد. به این ترتیب متاسفم از اینکه باید عرض کنم خدمتتون که… بازم مزاحم خواهم شد!
    راستی زیارت قبول. چه عیدی از این بهتر که آدم توی یک روز با برکت, برکت سرزمینش رو از نزدیک ببینه. بازم زیارتتون قبول.
    و اینکه… چرا مال هیچ کس نیست؟

    سلام

    گناه هم دشمن انسان است پس اين هم زير مجموعه همان بحث قرار مي‏گيرد. البته تا باشد از اين جو گيري ها …
    قابل شما را نداره . اينجا و آنجا و هرجا كه مال ما باشد همه‏اش مال شما…

    قدم به روي چشم
    مال هيچكس نيست تا خلافش ثابت بشه مثلا يكي بگويد مال منه

  6. lیک ایرانی مسلمان Says:

    سلام.
    خیلی بد جواب دادی… به عبارتی خیلی بد دهنی کردی… خوب نیست اینقدر نعصب . تو این دنیا که دست رد زدی به سینه ماو مست بی غیرتمون خوندی.من که حلالت میکنم. انشاالله اون دنیا بعد از حل و فصل شدن کارهای جفتمون من از جهنم باهات تماس میگیرم . ببینیم حق و تعصب با کی بوده.
    همشهری . مسلمون بودن به ظاهر نیست. به ریش و موی کج و چفیه نیست. اصل ارتباطیه که باید با خدا و ائمه برقرار کنی.نه بنده ی خدا رو . بنده خدا از بنده خدا بت درست کردی.
    خدا میداند.
    خدا همه رو عاقبت به خیر کنه و هدایت.

    سلام

    اي بابا من كي بد دهني كردم؟

    گفتم شايد اين مسائل براتون مهم نيست خب واقعا براي بعضي مهم نيست !

    همه كه مثل بچه هاي بسيجي كه شما ظاهرشون را مسخره مي كنيد رگ به كلفتي تنه‏ي درخت ندارند بعضي هم واسه‏شون مهم نيست نواميس چطور و با چه حجابي … بگذريم حرف تلخ نزنيم
    از آخرت گفتي اين آخرت كجاست؟! ما همين امروز را هم آخرتي براي ديروز مي‏بينيم . كار خودت را سخت نكن اون دنيا كار نكرده و علم نداشته زياد هست كه بهش رسيدگي بشه .. همين دنيا ان شاء الله با ظهور او هو اقرب مشخص مي‏شود . هر چند براي ما كه همه چيز مثل روز روشن است. راستي من مغرورم؟! شايد باشم . اشداء علي ال…

    راستي مسلمون بودن به ظاهر هم هست . يعني ظاهر هم جزئي از مسلمون بودن هستش. يا زهراااا


پاسخی بگذارید

