میم مثل مانکن؟

2008/08/29

سلام

در ادامه‌ی موضوع قبل ؛ خواستم کمی دقیق‌تر به «گزینش بشریِ» مانکنی به جای مادری بپردازم .
این خطاب «گزینش بشری» از آن روست که حقیقتا نظام گزینش‌های بشری بدون یاری و روشنگری مکتب وحی ، انسان را به انتخاباتی اشتباه کشیده و الا اگر گزیش‌های ما به کمک وحی و در قالب نسخه‌ی الهی بشر می‌بود ، هیچ‌وقت مسیر کمال ما به این پیشرفت بدون توسعه نمی پایید .

در موضوع قبل سوالی طرح کردم که قصد دارم از نگاه‌های مختلفی به قدر وسع ناچیزم به تحلیل آن بپردازم

لیاقت دختران ما مادریست یا مانکنی ؟!

مادری و مانکنی از نگاه مذهب:

برای ترسیم نگاه مذهب به بیان دو روایت یکی از بزرگ‌ترین پیامبر عالم ، پیامبر اسلام صلوات الله علیه و دیگری از امام جعفر صادق علیه السلام بسنده می کنم

در کتاب وسائل الشیعه ج 20 ص 22 به نقل از نبی مکرم اسلام صلوات‌الله‌علیه ده صفت برای زن خوب نقل شده که شاخص خوبی برای تمیز مادرها از مانکن‌ها به شمار می‌آید .
اول بسیار اولاد آورد . دوم باعفت باشد . سوم نزد خویشان باعزت باشد . چهارم با شوی خود فروتنی کند . پنجم با مردش اظهار زینت کند . ششم با غیر از شویش عفیف و بدون زینت باشد . هفتم بشنود گفتار شوهر را . هشتم اطاعت کند امر او را . نهم در خلوت از اون خودداری نکند . دهم مثل مردها بذل و بخشش نکند .

و دیگری از امام جعفر صادق علیه السلام به سند قبل ص 53 آمده
زن سیاه چهره که اولاد آورد ، بسیار بهتر است از زن خوش صورتی که اولاد نیاورد .

از آن‌جا که در مذاهب الهی بالاترین جایگاه را برای بشریت و انسان ترسیم کرده‌اند طبیعی است که میل و خواستگاه مذهب ، ترویج نسل بشریت باشد . لیکن گویا آدمی تحت تاثیر منطق کوتاه بشری – همان گزینش بشریِ بالا – فراموش کرده که اگر هر یک از موجودات عالم یک خواسته داشته باشند همانا رسیدن به مقام انسانیت و بشریت است .
با این اوصاف چه چیز برای کمال زن والاتر از این که بلند مرتبه ترین مقام وجودی مخلوقات را تولید کند .
به بیان دیگر اگر زن را به کارخانه مثال بزنیم ؛ زن کارخانه‌ایست که سازنده‌ی ارزشمندترین متاع عالم است .
چه نیکو سازنده‌ای !
فعلا….

همین! مال هیچکس نیست!

39 Responses to “میم مثل مانکن؟”

  1. نمك Says:

    باز هم سلام
    در ابتدا جا دارد از دوستان عزیزی که در رابطه با موضوعات مختلف با کامنت هاشان به یاری من آمدند تشکر کنم
    ایده آل من نسبت به قالب وبلاگ نویسی ، ایجاد حالت تالار گفتمانی در پی هر موضوع است که به یاری خدا و توجه شما دوستان تاحدودی در قسمت کامنت ها به این مهم دست یافته ام

    در ایام ماه مبارک رمضان که ماه کلید آسمان‌هاست برای قفل سنگین و زنگ خورده‌ی دل ما هم دعا بفرمایید
    با تشکر نمک
    همین!


  2. سلام . زاویه قشنگی ایست برای نگاه کردن به این موضوع …
    از پشت پنجره های مذهب به مادر که نگاه کنی اونو و ایستاده روی قصرهای بهشت میبینی و از پنجره های دیگه … بازنگری جالبی بود . ممنون .

    سلام
    البته خودم بعد از پست مطلب به اين نتيجه رسيدم به عنوان نگاه اول نبايد به اين نگاه مذهب به مادري مي پرداختم
    آخه خود مذهب از مادري بيشتر جاي بحث داره كه بايد اول در نگاه سياسي اجتماعي در موردش حرف ميزدم
    به هر حال ممنون كه ما را با همه ي بدي هامون تحمل مي فرماييد
    همين!

  3. مرتضی Says:

    سلام. خوب توضیحی بود البته اگه نسوان فمینیست شما مورد حملات شدید قرار ندهند.
    (البلاء للولاء)

    سلام
    يعني اگر به ما حمله بشه دليل اينه كه احاديث به درد نمي خوره
    منتظر ساز خيلي ها نبايد بود
    يعني اندازه ي حملات شديد نيستند
    دوستت دارم
    امضاي جديدت هم مبارك
    همين! مال هيچكس نيست!

  4. صوفي Says:

    سلام .
    از اينكه اينقدر دقيق و خوب به اين موضوع پرداختين ممنونم .
    من فكر ميكنم مانكن بودن نه تنها از مادر بودن بلكه از هر جايگاه ديگه اي كه يه زن ميتونه در اون قرار بگيره ، پست تر و پايين تره .
    منم فرا رسيدن ماه رمضان رو تبريك ميگم .
    محتاجيم به دعا
    ياعلي

    سلام
    دقت نظر از نگاه خودتونه
    اتفاقا ما به شدت دچار عوام زدگي هستيم
    خيلي اشاره ي جالبي بود
    نمي دونم بين هزار گزينه بدترين را اتخاب كردن چه حالي داره كه امروز زياد اين وضع را مشاهده مي كنيم…؟!
    بر همگان مبارك
    علي يارتون
    همين!

  5. faury Says:

    در بسياري امور که نافرماني تو را کردم از روي لجاجت با تو نبود و در مقام سرکشي از قيد بندگيت و انکار ربوبيتت نبودم ولي پيروي از هواي نفس مرا به عصيان افکند.(( فرازي از مناجات اميرالمومنين …خدايا در اين ماه نو مرا شکر و ذکر و شوق لقاي خود و انابه و توبه به درگاهت نصيب گردان

    با همه ي اهل نبودن هايم ميخواهم در روز ديدارت از ان دسته اي باشم که مي گويند :

    (… ستايش خداي را که ما را بر اين لقا راهنمايي کرد که اگر هدايت و لطف خدا نبود ما به خو در اين مقام راه نمي يافتيم.ايه 43 سوره اعراف)…حلول ماه مبارک رمضان مبارک

    …dar mored matn felan harfi nemizanam

    سلام
    قدمتون هر طوري كه تشريف مياريد روي چشمان من
    اما خواهش ميكنم كامنت بي ربط نذاريد
    در مورد مطلب ( ونه كامنت )تون بايد بگم
    علت گناه هاي ما دو چيز است
    1- جهل و ناداني 2- پيروي از شهوات و نفسانيات
    همين! مال هيچكس نيست!


  6. سلام بر نمك عزيز!
    دارم به اين فكر مي كنم كه اگر يكي از فمينيستها اتفاقي پاش به اينجا برسه و اينها رو بخونه چه قشقرقي به پا مي كنه (خاصيت يكدندگي و تعصب و احساساتي بودن شديد اونها هم همينه)

    در باب تاكيد بر فرزند آوردن هم يادمه يه حرف خيلي خوب شنيدم : اينكه زن و مرد مسلمان و شيعه،به اين فكر كنند كه با آوردن هر فرزند،يك نفر به جمع شيعيان و محبان اهلبيت و بجمع مومنان ميخوان اضافه كنن!
    اين يعني كارخانه اي با محصول با كيفيت!

    يا حق!

    سلام
    فكرش رو هم نكن داداش
    ….
    از شما به هيچ و جه كامنت پذيرفته نيست (عصباني)
    شما براي اثبات برادريتون به جاي كامنت گذاشتن عمل كنيد و حالا كه وقتش هم شده ديگه بچه دار بشيد
    زود باشيد من ني ني مي خوام (ذوق)
    اين يعني كارخانه اي با محصول با كيفيت!
    همين! مال هيچكس نيست!

  7. صفا Says:

    بنام نازنین ناز بی نیاز …..
    الهی من معروفم بگناه و تو موصوفی ببخشش ….
    سلام . رمضانتان » آباد » . باغ دلاتان «سبز»
    التماس دعای «»»»»ویژه «»»»»»
    _____________________

    باهات موافقم عجیب !!!!!!!!

    سلام
    اري الهي …
    سلامت باشيد
    التماس دعا
    همين!

  8. شمس Says:

    سلام علیکم
    در این دوره انچه از زن مانده یک بیل مکانیکی است که می بایست همه کاری در حد اعلا بدون آنکه تناسبی با ظرفیت های وجودیش داشته باشد انجام دهد. یا در حالت رمانتیکش همان مانکنی که گفتید. البته روایاتی که نقل کردید باید با توجه به شرایط بررسی کرد . اما ظلم مضاعفی که متاسفانه هنوز با وحود حکومت اسلامی بر زنان می رود عدم ایجاد فرصت های برابر برای رشد و باروری فکری و کمال است. و متاسفانه هنوز بسیاری درک نکرده اند که زنان فهمیده و عالمه فرزندان صالح تر و با معرفت تری را به جامعه تحویل می دهند . نقش تربیتی را از مادران و پدران به سیاق آن سوی آب گرفته و به نهادهای بیرون خانه داده ایم. حالا شما به جای 2 روایت صد روایت بیاورید وقتی ما به زن اجازه مادری و به مرد امکان پدری نداده باشیم…
    ملتمس دعای خیر

    سلام
    مومن خودش در صدد ايجاد فرصت است
    نمي شود كه همه چيز را به دوش حكومت گذاشت .
    خيلي از كژي ها وقتي رنگ و لعاب صفت و عادت مي گيرد با حكومت امام زمان هم اصلاح نمي شود
    اتفاقا فكر مي كنم اونقدر كه مردان جامعه براي طي مسير سعادت و كمالشون نياز به محيط مساعد دارند خانم ها اين طور نيستند
    چون يكي از الطاف الهي در حق ايشان اينه كه راه هاي رشد زن طوري وضع شده كه پيمودن هر نقطه از مسير رشد و كمالش در خانه و ميان خانواده اش ممكن است
    مشكل اين است كه تعريف درستي از رشد و باروري فكري و كمال زن در دست نداريم
    موفق باشيد
    همين! مال هيچكس نيست!


  9. خیلی نمکی. مریض بودم. مریضم. مریض می مونم. مادری و مانکنی؟ ترجیح می دم یه مانکن باشم. نه ترجیح می دم هیچی نباشم. فقط باشم. میدونی؟ شماها چون خودتون فقط چوبو میکنین تو لباسا و هم می زنین!!! نمی دونین آخر عاقبت این مادر شدن چقدر سخته. اینقدی برات بگم که تو بلبشوی امروزمون بهتره از همه خواهش کنی قید مادر شدنو بزنن و مانکن بشن. حداقل چشممون یه چیز زیبا ببینه. آره تو اصل حرفات شک ندارم. اما تو فرعیاتشه که خیلی مشکوکم. نمک جون. کاش تو واقعیتم مث تو کتابا اینقدر قشنگ می نوشتن. اینقدر قشنگ بازی می کردیم. اینقدر قشنگ بودیم…
    کاش…

    سلام
    خودتي
    اين كه سالم هستيد و چشم ما باز به جمال شما منور مي شه كافيه
    ديگه رجحان شما هر چي هست رجحان ما اين است كه به احوال پرسي ختم كنيم جوابتان را
    چه كنيم دلمان نمي آيد ذوق مباركتون را حالا كه بعد از مدت ها آمدديد كور كنيم
    موفق باشيد
    همين!

  10. نحل Says:

    آینجا آیکن نداره؟؟؟؟؟
    (چه بد!)

    سلام
    سعي مي كنم درستش كنم
    اما يعني حالا كه ايكن نداره نمي خواستيد چيزي بگيد؟
    موفق باشيد
    همين!

  11. flavin Says:

    salam
    ye bar ye akhond omade bood madreseye ma, debirestn boodam onmoghe… haminjoori ye riz dasht harf mizad zahra bashin, fateme goone bashin , hejabetoon, namazetoon va … kheyli khaste shodam dige pashodam azesh porsidam moshkel faght khanomhast? be farz ma zahra shodim mahze rezaye khoda yedoone ali hast? begzarim az inke badan chi shod! vali khosham omad harfasho dige tamam kard!
    hala shomayid!
    base baba, kheyli pichidast in ghaziye, gir nadid, dokhtar madar beshe mankano … barash mire to olaviyat haye badi, kheli ham ba tabiato gharize nemishe jangid…
    age mire mankan mishe mibine aghayoon bishtar tahvilesh migiran. bahse arze va taghazast pesare khoob. moshkel az saligheye mahvare zadeye mard hast …

    سلام
    اول كه كور شدم تا خوندم كاش فارسي مي نوشتيد
    دوم
    اين كه بناي اصلاح جامعه در اصلاح زنان است يعني باور كنيم كه اگر زن اصلاح شود مرد هم …
    اين تحويل گرفتن مرد را شما چطور تعريف مي كنيد؟
    تحويل گرفتن استفاده به عنوان يه دستمال كاغذي است؟
    يعني اگر يك پسر شما رو از كوچه با ماشين آخر سيستم به منزلش ببره و به عفت شما تجاوز كنه
    يا اين كه نه اصلا فقط به شما نگاه كنه و ياد همه ي حيوانيت درونش بيافته
    شما مي گيد تحويلتون گرفته؟!!!
    يا اينكه دختري كه براي مادر فرزندان يك پسر انتخاب مي شود تحويل گرفته شده؟
    چند پسر مي شناسيد كه مادري فرزندانشان را به مانكن هاي خيابان بسپرند؟
    فكر مي كنم فكري براي بناي عقائدتون بفرماييد
    موفق باشيد
    همين! مال هيچكس نيست!

  12. مظاهر Says:

    سلام. وقتی که فکرش را می‌کنم مي بینم هیچ چیز ارزش کانون گرم خانواده را ندارد وهر چیزی که بخواهد سردش کند باید کنار برود. اگر مادری مانکن باشد یا پدری شاغل. یا …

    سلام
    حالا كه حرف مذهب است بگذاريد اين را هم بگويم
    كه چقدر اين شيريني در كام اهل بيت ما مزه كرده بود كه وقت معرفي تمام اهل بيت ما با همه ي خصوصياتي كه هر كدمام مايه ي بالندگي يك فرد است هميشه وضع خانواده ي خود را مطرح مي كردند
    خطبه ي امام حسين عليه السلام را در كربلا خوانده ايد
    انا ابن ….
    موفق باشيد
    همين!

  13. آسمون Says:

    سلام .
    نمیدونم با اینکه تمام حرفاتون رو قبول دارم و خودم یکی از منتقدین شدید مانکن شدن خانوما هستم ولی وقتی این جمله رو توی وبلاگ شما دیدم کمی حرصم گرفت …..البته یه کم بیشتر از کمی !
    اشکال از ما خانوما نیست یا اگه هست اشکال بیشتر از اقایون هست …همیشه یه فرد دوست داره تو جامعه مقبول باشه این معیار های مقبول بودن رو دیگرانی که با این فرد در تعامل هستند رقم میزنند ….
    یه خانوم وقتی میبینه برای مقبول افتادن باید مانکن باشه .یه خانوم وقتی تو جلسه خواستگاری میبینه انگار تو بوتیک عروسک فروشی هست و فقط به ظاهر اون توجه میشه ….
    یه خانوم وقتی میبینه ازون انتظاری جز مانکن بودن و ….نیست!
    اول باید نگرش جاهلی اقایون نسبت به زن درست شه ….
    شرمنده

    سلام
    در جواب يكي ديگر از دوستان هم نوشتم
    مقبوليت اصلا انتخاب دختر به عنوان آلت لهو و لعب نيست
    كدام مرد حاضر به قبول يكي از اين مانكن ها براي مادري فرزندانش است؟؟!
    بعله
    اگر ملاك توجه و مقبوليت را …. بدانيم هر كسي شايد نظر شما با بپسندد
    اما بايد ببينيد زن خودش براي خودش چه جايگاهي قائل است
    دو نكته
    انتظار مرد را از زن خود زن تعيين مي كنه
    و ديگر اين كه اگر هميشه به دنبال مقصر باشيم هيچ وقت تقصيرات خودمان را رفع نخواهيم كرد
    زنان به دنبال محكوم كردن مردها
    و مردها به دنبال محكوم كردن زنان
    ملاك را مذهب ما گفته
    اگر زن اصلاح شود جامعه اصلاح مي شود
    موفق باشيد
    همين!

  14. At Says:

    film entekhab ra ke gofT didam …

    maskhare bood o bi hadaf !

    agar man ham joze az jamee`e mahsoob mishavam ba vagheiyate jame`e hamkhani nadasht!

    dayere zangi be marateb shabih tra bood be real !

    nazarat raje be dayere chist?!

    سلام
    هميشه هم ملاك تاثير گذاري واقع گرايي اثر نيست
    خيلي وقت ها اثر يك فيلم سورئال و تخيلي خيلي هم بيشتر از فيلم هايي است كه رنگ واقعيت دارند
    و فكر مي كنم قالب اين فيلم ( ولو غير واقعي بودنش ) تاثير بد فوق العاده اي روي مخاطبينش خواهد داشت
    اين را از زمزمه ي دختراني كه توي اتوبوس همراه ما اين فيلم را ميديدند مي شد فهميد
    فيلم هايي رو كه اشاره كرديد متاسفانه نديدم
    ميبينم و نظرم رو خدمتتون عرض مي كنم
    موفق باشيد
    التماس دعا
    همين!


  15. سلام
    شرمنده که دیر برات نظر میدم اما در مورد مطلبت با ید بگم که رو صحبت صوفی که گفته اند مانکن نه تنها جابگاه مادری ندارد بلکه از همه جایگاهی که یک زن میتواند در آن اجتماع (البته از جایگاه مذهب) جائی برای ارزش نهادن به مقام والای یک انسان باشد بی بهره خواهد شد چه برسد به اینکه مقامی بهتر از مادر بودن را به آنها (مانکن ها) بدهیم.
    و اما یک چیز دیگه بگم ، در مورد مطلبت که با احادیث بیان کردید(البته به عنوان یک پیشنهاد)آنها را بر اساس این احادیث بیشتر باز کن مطلبت رو چون فکر میکنم این مطلب «میم مثل مانکن» زیاد مخاطب داشته باشد
    روزه اولین ماه مبارک رمضان قبول باشد، ما را از دعای خیرتون محروم نکنید.
    در ضمن بیا که من یک خبر خوشی برات دارم
    همین

    سلام
    الآن که کامنتت رو می خونم قبلش در موردش با هم حرف زدیم
    نگاه های زیادی مونده که در باب این موضوع بهش بپردازم و صد من این بوده که سرخط را دست دوستان بدهم و از مشروح نویسی جلوگیری کنم
    سر کار رفتنت هم مبارک باشه
    خبر خوشی بود
    همین!

  16. کفشدار Says:

    یا لطیف!
    ارزش بعضی چیزها خیلی بالاتر از تمثال هاشونه! مثالی که زدید رو نپسندیدم! ما برای زن الگو داریم! در همه ی ادیان! برا شیعه از همه بالاتره! چرا نمیایم روی شخصیت ایشون کار کنیم؟
    ماه رمضون دعا یادتون نره!
    یا علی

    سلام
    شاید درست نباشد با این موضع گیری شما الآن این را بگویم
    اما عینا مثالی بود امام جعفر صادق زده اند
    موفق باشید
    همین!


  17. چیزی نمیگویم از آنچه نباید بگویم
    تنها همین یک کلام:
    رهپوبازگشت
    فقط همین

    سلام
    می دانستم
    کبوتر ما جلد این بام است
    با خبر بودم از به روز شدنتون اما مجال کامنت دادن نبوده
    شرمنده
    همین!


  18. نمکی دیگه چکارت کنم؟ بهم سر بزن. تازه خوب شدم…

    سلام
    شما هم خانم نوروزی هستی دیگه
    هیچی
    کاری نمی خواد بکنی
    وقت افطاری کمی دعامون کن
    مزاحم می شیم
    همین!


  19. يكي تعريف مي كرد دختره چون مامانش مانكن نيست خالش رو برده جاي مامانش جا زده
    شما جاي ما مامانا باشين چيکار ميكنين ؟

    سلام
    البته این کار را هرگز یه پسر نمی کنه
    کلا دختر خانم ها خیلی زودتر از آقایون جوگیر می شند
    اول این که برای اولین بار وقتی به شکم برآمده ی هم‌سر و اذیت هایی که می کشید توجه کردم ؛ برای بار اول آرزو کردم کاش می شد برای یک لحظه هم من طعم مادری رو بچشم
    کاری نمی کنم
    سعی می کنم هر چی هستم
    جای هر کس
    جای خود
    هر جا که باشم
    یه کار کنم
    وظیفه ام رو عمل کنم
    همین .
    به همین سادگی
    همین!

  20. صفا Says:

    بازم من ….
    سلام . حوصله بحث کردن تو این قضیه رو ندارم . چون تو دانشگاه دربارش حرف زیاد زدم.(البته اینم بگم حرف زدن اثر داره»بالاخره» – کوتاه نیای یه وقت !!)..
    اما اینم بگم هیچکدوممون تو جایگاه واقعی خودمون نیستیم … من فرزند .. من همکلاسی ؟؟ من شهروند ؟؟ من دانشجو؟؟ من منتقد ؟؟؟ من انسان ؟؟ من بنده ؟؟؟؟
    _________خوبی نیستم ___________والسلام *************
    ملتم3__ 2آ

    سلام
    خواهر یا برادر خوبم
    شما خوبی
    نگاهی که به خودت می کنی خوب نیست
    والا نگارگری خدا… چی بهتر از نگارگری خدا
    بندگیمون رو بکنیم
    هر طور ازمون برمی اد
    همین!

  21. رضوان Says:

    سلام.
    این حدیثو گفتین چون همه ش به نفع مرداس؟؟!
    اطاعت کند امر او را – بشنود گفتار شوهر را – بسیار اولاد آورد و …
    با این آخری که من مشکل دارم! یعنی چی بسییییااااار؟؟؟
    البته سوء تفاهم نشه. غلط بکنم اگه بخوام روی حرف پیامبرم (ص) حرفی زده باشم. (گل بگیره این زبونو!)
    ولی شما اینو قبول کنین که به زن نباید به عنوان موجودی که صرفا وظیفه ی بچه دار شدن داره نگاه بشه. من با این تفکر که زنهای نازا رو به چشم یک فرد نجس و بی ایمان نگاه میکنن به شدت مخالفم. حتی این زنها رو از جامعه هم نباید طرد کرد، از محبت هم نباید محروم کرد!
    بین خودمون میمونه، اما واقعیت اینه که مردا خوب بلدن اون چیزی رو که به نفعشونه عَلم کنن!!
    (خدا مرگم بده! خشن شدم؟؟؟)

    سلام
    و رضوان فمینیست می شود!!!
    چقدر مجبور شدیم توی کامنت های این موضوع لغت تعریف کنیم
    تعریف نفع چیه؟
    اگه نفع اونه که به کمال می رسونه آدم رو … این که همش برای راه کمال خانم ها بود..!!
    اتفاقا زن فقط و فقط باید کار تربیتی کنه
    یا لاال باید کار تربیتیش به هر کدوم از اعمالش غلبه داشته باشه
    این کار تربیتی چه در خانه ( که بهترین مکانه ) چه در اجتماع ؛ عین اهمیت جایگاه زنه
    اصلا امری مهم تر از تربیت در عالم نیست
    پول در اوردن که کار مهمی نیست
    خدا روزی رسونه
    مهم تربیته
    کار مهمه دست خانم هاست
    نجس و طرد این ها نه!!
    مگه تربیت فقط محدود به تربیت در خانه است؟
    خب خیلی فضاهای اجتماعی بیرون هست که زن اگه از تربیت در خونه محرومه می تونه کمک دیگران درش فعال باشه
    اتفاقا جایی خواندم از مولامون امام جعفر صادق علیه السلام که کسی در دین ما خیری اضافه نمی کند مگر به اضافه کردن محبت به زنان
    محبت به زن جایگاه عجیبی در مذهب داره
    ضمنا ما نفعی نداریم
    متاسفانه عیالات ما اصلا نیم نگاهی هم به هجویات ما نمی کنند
    موفق باشید
    اوه راستی
    ما به عهد خود وفا کردیم
    خیالتون راحت
    معدوم شد
    همین!

  22. عبادی Says:

    با خواندن پست قبلی خاطراتی نوستالوژیک را برایمان تداعی کردید که شهریار را از بر می کردیم :

    آهسته،باز
    از بغل پله ها گذشت
    در فکر آش و سبزی بیمار خویش بود
    امّا گرفته
    دور و برش هاله ای سیاه
    او مرده است و باز
    پرستار حال ماست

    در زندگیّ ما
    همه جا، وول می خورد
    هر کُنج خانه، صحنه ای از داستان اوست

    در ختم خویش هم
    به سر کار خویش بود
    بیچاره مادرم…

    سلام
    اما ما همیشه می‌گوییم ؛ خوش به حال مادرم
    اگر این‌جا کنار ما او را تنگ است
    اگر مادری ما او را ننگ است
    لااقل خانه ی آخرتش قشنگ است
    هویجوری گفتم!
    همین!

  23. از الف! Says:

    سلام عزیزم!
    امیدوارم تو هم استفاده کنی از این فرصت یک ماهه!
    این دفعه بحث نکردی؟!

    سلام
    بیشتر استفاده اش ربطی به ما ندارد
    ظرف و مظروف هر دو دست اوست
    همین!

  24. آسمون Says:

    سلام .
    بنده گفتم تمام حرفای شما رو توی این پست قبول دارم …
    و خودم هم مطمئنا جز اون دسته افرادی ام که اعتقاد دارم جایگاه زن همون مادری هست که هیچ جایگاهی بالاتر از اون نیست .اما شکایت بنده به دید جامعه بود و اینکه عده ای به ناچار نگاشون به دهن دیگران و توقع دیگران ازوناس ….قبول دارم که خانوما هم مقصر اند ولی دید جامعه و نگرش بقیه هم دخیل هستش!

    سلام
    و من عرض کردم خدمتتون که زن خودش با رفتارش نگاه دیگران را به طرف خودش تعیین می کنه
    این نگاه دیگران به زن هر چه هست ما حصل رفتار خود زنه
    راستی من قصد جسارت نداشتم . شما که موجه و شناخته شده اید . فقط من باب بحث بود
    موفق باشید
    همین!

  25. علیرضا Says:

    سلام
    حالا یعنی نمی شود ما یک مادر مانکن پیدا کنیم که هم نه جیب باشد هم ماه هم خانه دار
    راستی خیلی آنلاینی ها:)

    سلام
    قبلا در جواب کامنت یکی از عزیزان به این موضوع پرداخته ام
    در واقع ماهیت مانکنی و مادری با هم متضاد است
    مانکنی اوج توجه به بیرون از چارچوب خانواده است
    مادری اوج توجه به درون چاچوب خانواده است
    تابستونه و بیکاری
    موفق باشید
    همین!


  26. ای اول دمت گم
    مبارک صاحبش باشد
    نمازو روزه هات قبول باشد خاله پسر.
    اگه تونستی یکم زولبیا بامیه بگیر برای افطارمون
    همین

    سلام
    مخلصیم آقا علی
    همین!


  27. سلام
    عبادتاتون قبول.
    قفله اندازه اش چقدره که ما همون قدر دعا کنیم براتون!

    امیدوارم این ماهو قدر بدونیم و از برکتاش نهایت استفاده رو ببریم.
    نا امید نیستم ولی فکر نکنم از پسش بر بیام.

    شاد باشید.

    سلام
    یک قفل به اندازه‌ی همه‌ی زمین!!
    بزرگه؟!!
    نیگاه کن!
    میگه بزرگه ( نیشخند)
    این دنیا همه‌اش رو هم مگه چقدره؟
    فکر نکنم یعنی همون ناامیدم
    موفق باشید
    همین!

  28. کفشدار Says:

    یا لطیف!
    پس باید بیشتر روش فکر کنم! شاید…
    ممنون
    یا علی

    سلام
    می‌گفت نگاه نکن چه کسی می‌گوید
    ببین چه می‌گوید!
    زودتر هم می‌شد به‌اش فکر کرد
    البته خود من هم خیلی برام این موضوع پیش اومده
    به خودم هم این جواب رو دادم
    شما هم عین خودمی که این رو بهت گفتم
    موفق باشی
    همین!

  29. محمد Says:

    عصر جدید یا مدرن عصر مانکن هاست؛ آدمکهایی تهی شده از آدمیت.
    همین!

    سلام
    خیلی سال پیش شاید پنج سال پیش توی اولین وبلاگم نوشته بدم
    قدیم تر عروسک هایی بیشتر خریدار داشتند که شبیه تر به آدم ها ساخته شده بودند
    و این عصر آدم‌هایی که شبیه تر به عروسکند
    می‌بینی راه چقدر کج و معوج شده؟!
    موفق باشی
    همین!


  30. سلام و عرض ادب

    با تمام حرف هایتان خصوص در تضاد بودن نقش مانکنی با نقشی که در اسلام برای زن تبیین شده است، شدیداً موافقم. اما اینگونه دانستم که بهانه ی نگارش این مطالب بازی گلشیفته فراهانی در فیلمی هالیوودی است. اگر بحث اعتراض به بازی مادر فیلم»میم مثل مادر» در فیلمی از هالیوود است، من فقط یک سؤال دارم و آن اینکه » آیا بازی گلشیفته در کنار لئوناردو دی کاپریو، خیلی افتضاح تر از بازی ایشان در کنار بهرام رادان در فیلم سنتوری است؟!»

    برقرار باشید.
    راستی! این فرصت های سبزآبی خدایی را برای دعای دوستان و آشنایان از دست ندهید.

    سلام
    نمی خوام مستقیم به شما جوابی بدم
    توی کامنت های پست گذشته در جواب آقا مرتضی پسورد جواب این رو دادم
    به هر حال اگر هم منکری هست دلیلی آن نیست که ما جهانیش کنیم
    حفظ ظاهر کم از واجبات دیگه نیست!
    موفق باشید
    همین!

  31. رفیق Says:

    سلام
    اول نماز روزه هاتون قبول و التماس دعا
    اما بعد…
    اولاد زیاد بیآورد؟؟؟؟؟؟؟؟!!!
    بابا توو این دور و زمونه که بزرگ کردن یکیش هم سخته چه رسد به زیاد!! آدم یکیش رو داشته باشه ولی همون یکی یه دونه رو درست تربیت کنه! البته حرف پیامبر عزیزمون جای خود دارد

    از مثالتون هم اصـــــــــــلاً خوشم نیومد!!!!

    سلام
    به کامنت آقای کفشدار یه توجهی بکنید در مورد مثال
    می دونید اشکال ما اینه که گاهی به اندازه‌ی پریز برق هم به خدای خود اعتماد نداریم
    اعتماد داریم که اگه دست توی پریز برق کنیم برق می گیردمون
    اما به خدا که فرموده من خودم روزی رسونم اعتماد نداریم
    عجیبه!!
    همین!

  32. رفیق Says:

    مسئله سر روزی نیست! تربیت

    بازم سلام
    روزی که فقط خوراک نیست
    تربیت هم روزیه
    نیست؟؟!
    همین!

  33. رفیق Says:

    یعنی مانکن شدن ملت(تربیت) روزی خداست در حقشون؟!خوب پدر مادر باید توانایی تربیت فرزند زیاد رو داشته باشن! اونوقت خدا هم کم نمی ذاره

    اعمال هر کسی مربوط به خودشه
    خیلی از این جوون‌ها تک فرزندان جامعه‌ی بالا دستی و خانواده های تحصیل کرده‌ی ما هستند
    انصافا خیلی دیدیم خانواده‌هایی که برای تربیت فرزندانشون چیزی کم نذاشتند اما همه چیز این نیست!
    اتفاقا شاید باور نکنید اما اون‌چه من دیدم اینه که خصوصا توی خانواده‌های کم جمعیت بی تربیتی بیشتر از خانواده‌های شلوغه
    باور کنید
    همین!

  34. رفیق Says:

    خیلی هاشون هم توو خونواده های شلوغ بودن!
    یه سوال:
    چرا میگن فرزند کمتر زندگی بهتر؟!

    جواب نظرتون رو هم همونجا توو وبلاگم دادم چون کمی بی ربط با اینجا بود


    به هر حال می‌شه فهمید که این قانون نیست که تربیت ربطی به جمعیت داره
    تربیت روزی خداست
    خدا نکنه تربیت فرزندان ما بر عهده ی ما باشه
    مطمئنا این ارزو رو پدران و مادران ما هم کرده اند
    یا رب
    و اما … ما از این شعارهای چرت زیاد داریم
    مثل این‌که میگند عقل که در بدن نباشد جان در عذاب است
    یا خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش
    باید دید نظر گوینده ها از بهتر چیه؟
    شکم‌های سیرتر؟
    غذای چرب تر؟
    جای خواب نرم تر؟
    نمی دونم من که بهش اعتقاد ندارم
    همین!

  35. رفیق Says:

    چقدر از مشکلاتی که هست و حتی همین مانکن شدن به خاطر نبود همین چیزایی هست که اشاره کردین
    به قول شما…
    یا رب

    زیاد تحت تاثیر حرف‌هایی مثل حرف‌هایی که توی فقروفحشا زده شد نباش
    یه نگاهی به اطراف خودت بنداز خیلی واقعی تر از فقر و فحشا را می‌بینی
    جوون‌هایی که پدر و مادر براشون یه رفاه کامل تهیه دیدند
    یه ماشین
    یه خونه
    آزادی
    پول
    بعد همه‌ی این‌ها خرج بی عفتی و بی حیایی می‌شه
    اتفاقا دختران خانواده‌های مستضعف به استضعاف خودشون عادت کردند و برای دادن قبض موبایل‌های فلان رقمی و داشتن فلان گوشی و هزار تا چیز دیگه دست به بی عفتی و آلوده کردن جامعه نمی‌زنند
    به هر حال ما هم عضوی از این اجتماعیم و این‌ها رو می بینیم
    اتفاقا استضعاف نسخه‌ی خوبیه برای تربیت
    پیشنهاد می‌کنم اگه با تعدد اولاد به استضعاف می‌رسید معطل نکنید
    عجب بهونه ای شدید برای عقده گشایی ما
    منو ببخشید
    موفق باشی
    همین!

  36. رفیق Says:

    بهونگی از خودتونه [نیشخند]
    راست میگین درسته
    حیف که قدر آزادی و رفاهشون رو نمی دونن
    مخصوصـــــــــاً آقا پسرا(تا دیگه شما باشی نیای فقط در مورد خانوما اینجوری بگی)
    راستی در مورد تعجیل که فرمودین… نصیحت بی جا نفرمایین! مونده تا بزرگ بشم
    شما ببخشید

    سلام
    من هم این رو قبول دارم که اونجاهایی که فساد جامعه به قشر مرفه بر میگیرده نقش آقایون پررنگ تر میشه
    نوبت آقایون هم می‌رسه ناراحت نباشید
    ای بابا
    دانشجوی پیام نور شدید هنوز می گید زوده
    نهایت سن ازدواج برای آقایون 20 و آقایون 22
    بیشترش دیگه تورم ایجاد می کنه ( قیمت سرکه رو بالا می بره)
    ما مخلص شماییم
    یا علی
    همین! مال هیچکس نیست!

  37. رفیق Says:

    بزرگی به عقله عزیز جان
    ببخشیدااا حالا شما نوه بزرگه تون چند سالشه؟؟!

    راستی می دونید «مال هیچکس نیست» از نظر دستوری یعنی چه؟
    خداحافظ

    شما بزرگوارید
    واللا نمی دونم بستگی به محمد حسین خانمون داره که کی هوس ازدواج کنه
    اگه مثل پدرش عمل کنه حدودا منفی بیست و یک سالشه
    یعنی بیست و دو سال دیگه میره تو یک سال
    نه اشتباه برداشت کردید
    چون قبلش در جواب شما ببخشید شما گفتم یاعلی بعدش به حسابی گفتم مال هیچکس نیست
    این‌ها همش نشونه‌ی درگیری‌های روانی منه
    ما کوچیک شمائیم
    مال این بی ادبی ها نیستیم
    موفق باشید
    همین!

  38. sara Says:

    مسخرس
    همین

    علیک سلام
    خیلی مسخرس
    حسن رحیم پور : انقلاب ها چه وقت می میرند؟ درست در آن لحظه ای که بعضی از انسان ها ی آرمانی پیشین، که به نام انقلاب در جامعه مطرح شده اند از فرط خوردن گوشت انقلاب، نقرس بگیرند و حاضر بشوند اهداف انقلابی دو سه دهه قبل را در ملاء عام به سخره بگیرند و خود بخندند و دیگران را در آن خصوص بخندانند
    شما که شناخته شده‌اید
    حالا مسخره بخوانیدش
    مسخره نیست؟
    چرا هست
    همین!


  39. یا هو
    سلام
    داریم از ابتدای این بحث رو می خونیم ببینیم چی به چیه، اما یه چیزی یادم اومد حیفم اومد نگم:
    امام خمینی گفتن «قرآن» انسان ساز است «زن» هم انسان ساز است.

    به نظرت وقتی آدم روایات رو میخونه و تو ذهن خودش فکر میکنه با قسمتی ش موافق نیست باید چی کار کنه؟؟؟اتفاق جالبی بود!فکر میکنم همون مشکل بررسی احادیث جدا از شرایط نقل باشه! نمیدونم!


پاسخی بگذارید

