به کدامین نعمت ؟

2008/10/31

سلام

در گروی کدام نعمت از من بی‌چاره انسانیت می‌خواهی ؟
خیلی در وجود خودم و میان حرف‌ و نقل ها جستجو کردم …

گوش ؛
می‌گفت در گوش دو نعمت نهفته . سماع و استماع
انسان لاجر است بشنود . در همه‌ی عمر و اصلا اول حسی که در انسان به کار میافتد همین است . خوب و بد را بشنود . اصلا نمی‌تواند نشنود . انسان لابد است که بفهمد … این سماع است
بفهمد تا انتخاب کند . تا نشنود نمی‌فهمد که انتخاب کند . اما یک روز اندازه‌ی شنیده‌هایش باید انتخاب کند که چه بشنود … این استماع است

چشم ؛
می‌گفت چشم هم دویی درش نهفته است . نگاه و نظر
چشم را نمی‌توان به همین سادگی‌ها بست . نمی‌شود ندید . انسان باید ببیند . انسان باید بشناسد . همه چیز را ببیند و بشناسد … این نگاه
اما باید کنترل کند . نگاه ، کنترل دارد . چه غریزی و چه معنوی . باید کنترل کرد نگاه را و وای بر آنچه که انسان ببیند ( وای اگر می‌دیدمت )

فؤاد ؛
این را نفهمیدم
یعنی نوشتنی نیست . عقل و دل …

وای بر چشم و گوشی که اثر بد بر فؤاد آدمی بگذارد
صد وای بر فؤادی که اثر بد بر چشم و گوش آدم بگذارد
هزار وای بر من اگر دارایی من برای انسانیت همین باشد .
از دست این موثِر و موثَر به تنگ آمده‌ ، فکر خنجری فولاد نیشم
فکر می‌کنم ، مولایی چون ابی‌عبدلله چطور شد که باطن و مکنون و ضمیرش را بر توحید به شاهد ‌گرفت ؟
کجای راهم ؟

پ . ن : حوالی سالگرد قیصر است . سال پیش برایش این را نوشتم

همین! مال هیچکس نیست!

30 Responses to “به کدامین نعمت ؟”

  1. مرتضی Says:

    سلام. خدا خیرت بده نمیشد ساده تر بگی ما هم متوجه بشیم
    (البلاء للولاء)

    سلام
    الهی قربونت بشم
    خواستیم بگیم ما هم بلدیم
    اشکالی داره؟
    ببخشید
    اصلا به ما غیر از ذکر «یااو» نیومده
    همین!

  2. fairy Says:

    سلام
    بوي تو مي آمد، به صدا نيرو، به روان پر دادم، آواز ((درآ))سر دادم…
    ….آيا منظورتان با آيه اي كه مي فرمايد:و به شما چشم و گوش داديم تا در آيات بينديشيدو….قرابت معنا دارد؟

    سلام
    درآ؟!!!
    از این آشکاراتر ؟!!
    سرتاسر کتاب خدا پر است از این نمونه‌ها ….
    هر کجای دلت را گرفت ؛ قرابتش همان است
    همین!

  3. At Says:

    ز دست دیده و دل هر دو فریاد….

    صمُ بکمُ باشیم بهتر نیست..؟

    تازه ! شما از زبان ننوشتید دیگه واویلا….

    علیک سلام
    هر چیزی از اینی که هست بهتره
    همین!

  4. mohsen Says:

    سلام آقا حسن امیدوارم منو به جا بیارید .
    من بوذرجمهری هستم از اهالی اینجا.
    اینم وبلاگه جدیدمه اگه خواستی می تونی پیوند بدی خوشحال میشم.
    http://www.soor.ir

    سلام
    به روی چشم اشبه الناس به حامد آقای ما
    دلمون برات تنگ شده داداش
    خوشا اعتکاف و حال و هوای شیرینش
    همین!

  5. hajjamal Says:

    نمیدونی چقدر دوست دارم پاشم بیام کاشان ببینمت البته بی خبر
    ولی بدون اگه نیای مشهد یه روز این کار رو خواهم کرد مطمئن باش
    سلام!
    سلام همیشه آغاز است ولی عجیب است که در نماز پایان
    شاید آغازیست بر چیزی

    سلام
    سلام آخر شاید سلامی است رو به این زوال فرا رسیده
    اگر قائل بر این باشیم که لخته ی خونی هم ما به نام دل داریم….
    برای شما تنگ شده
    شاید بیش از شما
    مشهد ؟!!
    هیچی
    همین!


  6. سلام
    شاید انسانیت نخواد ؟!
    دل پرنده است نه خزنده واسه همینه خودشو میکوبه به در و دیوار…
    متن قشنگی بود در باب چشم و گوش و دل !

    سلام
    هیچکس چون منی رو نمی خواد
    منِ بی او به مفت هم نمی ارزد
    قشنگی از خودتونه
    موفق باشید
    همین!

  7. fairy Says:

    سلام
    مثلا در سوره ی رعد خداوند به وضوح مفاهیم خداشناسی اشاره می کند و می فرماید مفاهیم توحیدی رساتر از صدای((رعد)) می باشند اما آشکار تر از آن مثل کسانی است که گنگ و کر و کورند یا کسانی که بارانی تند بر آن ها ببارد و در هنگام رعد و برق سر انگشت خود را از بیم در گوش نهند….
    شاید هم مثل کسانی باشد که کر و کور اند و آواز ((درآ))سردادند…

    سلام
    و ، و ، و ….
    خوشحالم از دیدن این موانست حضرت عالی با قرآن
    خوشحالم و البته حسرت زده
    دور از جون
    گاهی فراموش می کنیم
    به هر حال فراگرفتیم کامنتتون رو
    همین!


  8. کاش این تو از زندگی پاک میشد
    اونوقت دیگه من ها هم ازبین میرفت
    واو دیگه معنایی نداشت
    خوش به حال او
    ….
    همین

    علیک سلام
    فکر کنم توی عقل سرخ بود که می گفت برای رسیدن به نور ؛ باید به ظلمت زد ….
    خوش به حال او که من نداره
    همین!

  9. رفیق Says:

    سلام
    نمی دونستم برگشتین وگرنه خدمت می رسیدم به هرحال مشعوف گشتیم نقطه تعجب
    مطلبتون رو درست نخوندم بماند به وقتش

    یا رفیق

    سلام
    اشکال از بی معرفتی ماست که زودتر سر نزدیم و خبر کنیم شما رو
    البته از ترافیک بی حد ریدر هم هست
    موفق باشید
    همین!

  10. hadi Says:

    اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است

    دنیا برای از تو نوشتن مرا کم است

    کسری من نه اینکه مرا شعر تازه نیست

    من از تو می نویسم و این کیمیا کم است

    دریا و من چه قدر شبیهیم گرچه باز

    من سخت بیقرارم و او بیقرار نیست

    با او چه خوب می شود از حال خویش گفت

    دریا که از اهالی این روزگارنیست

    امشب ولی هوای جنون موج میزند

    دریا سرش به هیچ سری سازگار نیست

    ای کاش از تو هیچ نمی گفتمش ببین

    دریا هم اینچنین که منم بردبار نیست

    ممنون

  11. شايان Says:

    سلام
    خوبيد؟؟ اينو يادتون رفت بگيد: واي به حال زباني كه قلبي را بشكند.
    فكر كنم اين يكي از همه مهم تر بود.
    مطلب زيبايي بود موفق باشيد. راستي ايتجا نميشه پيام خصوصي گذاشت؟؟

    سري هم به ما بزنيد
    يا علي………..

    سلام
    ….
    چیزی نداشته ایم که بشکنند
    لذا درک نکرده‌ایم
    اینجا کامنت ها همه خصوصی هستند داداش جان
    مگر اینکه خلافش ثابت بشه و نیازی به تائیدش ببینم

    موفق و منصور باشید
    وبلاگ راهنماتون رو هم قبل از جواب به ان کامنتنگاهی انداختیم
    همین!


  12. «من»نداره؟
    مگه میشه «او»بدون «من»که معنانداره
    داره؟

    سلام
    عادت کرده‌ایم به دیدن خیلی نشدنی ها
    شاید منیت ما اصل نبوده …
    مخلصیم
    همین!


  13. گیج شدم
    فقط همین

    ….
    الان من باید چی بگم؟
    گیجیتون رو عشق است
    همین!


  14. سلام علیکم
    این که چی نوشتین رو فهمیدم اما ربطش به عنوان رو نه.
    (شکلک سوال)

    شاد باشید

    وعلیک السلام ورحمه الله
    همونی را که فهمیدید کافیه
    خدا روشکر

    به قول یه عزیز که دل خوشی ازش ندارم
    جاری باشید
    همین!

  15. باغبان Says:

    salam
    ye zamzni goftam»az in pas man kaari joz khodam boodan nadaaram»
    khodetiiiiiiiiiiii?

    سلام
    اینکه ادم خودش باشه کار بزرگیه
    من؟
    خوم نیستم
    اونم خودش نیست
    همین!

  16. رضوان Says:

    از اسم فواد خیلی خوشم میاد! ( میدونم ربطی نداشت، ولی از دهنم در رفت دیگه)
    .
    اگه بخوایم اینجوری حساب کنیم که الباقی اعضاء و جوارح هم نعمتند… شاید هم ولی نعمت!
    حتی نفس هایی که می کشی رو شاکر باید بود.
    هر نفس که می رود ممد حیات است و چون بازگردد…
    .
    از دست و زبان که برآید / کز عهده ی شکرش به در آید؟

    سلام
    جاری باشید
    همین!

  17. faghat shahadat Says:

    سلام
    …..

    من رفتم کربلا …. یادته ارزو کردم ؟؟؟؟

    ان خیابان دل ربوده از تمام عاشقان …
    هست جای پای مهدی صاحب زمان …

    ( نائب الزیاره بودیم)
    .
    .
    .
    .
    من بیشتر از گیجی دلتنگم……

    یا صاحب

    سلام
    قبول باشه
    خدا این گیجه ها رو از ما نگیره
    جاری باشید
    همین!


  18. اینک روبه باد دادید تا درگیجی سرگیجه غوطه ور بمونید؟؟؟

    به باد ندایدم
    بر سرش حجاب کشیدیم
    همین!

  19. کفشدار Says:

    یا لطیف
    فنادی فی الظلمات ان لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین…
    کاش چیز دیگری هم داشتیم! کاش ضرر دیده نبودیم! کاش دلمون اون قدر بزرگ بود که خیلی چیزها توش جا می شد… کاش … کاش
    یا علی

    سلام
    کاش …
    کاش چیزها اونقدر بزرگ بود که لااقل وجبی از دلمون رو پر می‌کرد
    جاری باشید
    همین!

  20. شايان Says:

    سلام.

    ببخشيد منظورتونو نفهميدم!! اين كامنتي كه گذاشتين يعني چه؟؟؟
    شما اصلان منو ميشناسين؟؟؟؟

    سلام
    شوخی کردم
    دیدم گزارش قشنگی نوشتید
    اول خواستم بگم خبرنگار میشی
    دیدم بیشتر شبیه گزارش های برادران شریف اطلاعاته
    جاری باشید
    همین!


  21. سلام.تجدید ارادت و احترام

    سلام
    مخلصیم حاجی جان
    امشبی که کامنتتون رو می خونم عیده
    عید امام رضای عزیز
    مبارکتون باشه
    همین!

  22. hadi Says:

    از قیصر بنویسم که :
    تمام حجم قفس را شناختیم بس است
    بیا به تجربه در آسمان پری بزنیم
    اگرچه نیت خوبی است زیستن اما
    خوشا که دست به تصمیم بهتری بزنیم
    یادش گرامی

    سلام
    امروز دیدم چهره ی ماندگار شد و هدیه اش را همسرش گرفت . خوشحال شدیم
    موفق باشید
    همین!


  23. با سلام و احترام / از ابراز همدردي و لطف شما متشكرم. هميشه شاد و موفق باشيد[گل]

    سلام
    وظیفه‌ بوده حاجی جان
    خدا ان‌شاء الله بیامرزدشون
    از شوخی‌مون که ناراحت نشدید؟
    حالا دیگه بعد راه اندازی حجاب ما همسایه هم شدیم
    شرمنده اما در جواب کامنت شما باید این را گفت
    بقای دولت خدمتگذار به ریاست دکتر احمدی نژاد حق مسلم ماست
    خوش باشید
    (از همه‌ی دوستانی که این کامنت رو می‌خونند درخواست حمد و سوره دارم برای پدر جناب بوترابی)
    همین!


  24. می بارم، به یاد پنجره فولاد تو
    دل
    آبدیده می شود!
    شکر! این هم عیدی بی قراری های من!
    شرقی ترین ستاره ی این خاک! مهمان قنوتت می کنی ام؟

    سلام
    عیدتان مبارک
    و
    سرشار از نوای نقاره ی شفای او

    برقرار باشید.

    سلام
    هید شما هم مبارک باشه
    چه دعای قشنگی!!!
    ما بلد نیستیم از این چیزای قشنگ
    موفق باشید
    زیر سایه امام رضا
    همین!

  25. وحید Says:

    چشم و گوش حجابی دارند که عمق وجودی را نمی توانند حس کنند. دل و عقل می توانند این حجاب را کنار بزنند.
    ولی نمیدونم شاید حجابی که عقل کنار می زنه با حجابی که دل کنار می زنه فرق کنه. در کجا به ندای کدام یک رهنمون شویم؟

    سلام
    کار چشم و گوش و عقل به حجاب می‌خوره
    اما کار دل نه
    اونی که جلوی دل را می‌گیره نقابه
    نقاب …
    موفق و منصور باشید
    همین!

  26. سيمرغ Says:

    سلام سرگيجه ي عزيز. خوبي؟

    چقدر خوشحالم كه پستي رو ازت ميبينم. درسته كه اين مطلبو پارسال زده بودي تو وبت . اما از اون صدق ا… العلي العظيمي كه دايم اينمدت ديده م تو وبت منو نجات داد!!! چون حس كردم كه هستي!!!
    خيلي دلتنگت بودم. ديگه اميد بريده بودم كه بياي و چيزي بنويسي.

    خوبه حالت؟ منو هم دعا ميكني؟

    هان؟

    سلام دادا سیمرغ
    غیر اون لینک قیصر کجای مطلب مال قبل بود؟!!!
    گذشتن از از اون صدق الله کار آسونی نبود
    اینقدر گذر از اون پل سخت بود که دلم می خواد بعدش یه چند ماهی فقط بخوابم
    داداش حالم ناخوشه
    خوشحالم کردی
    امیدت از خدا قطع نشه ایشالا
    علی علی
    همین!


  27. هرچه دورترباشی بیشتر دوستت دارند
    راست گفته اند:
    دوری و دوستی!

    سلام
    فعلا که هر وقت دور بوده‌ایم ؛ از دل رفته هر آنکه از دیده برفته
    و وقتی بوده‌ایم ؛ همینی بوده که فرمودید
    همین!

  28. At Says:

    up !

    به سلامتی
    سرخواهیم زد
    همین!


  29. درود بر شما نم منک عزیز ، ابتدا از نقد حضرتعالی سپاسگزارم
    ودیگر اینکه وب نوشته های شما را با حوصله مطالعه کردم و با تفکرات شما موافقم .قبل از هر چیز باید دغدغه های ما تندروی و کند رویها باشندو…وآخر اینکه از نقد حضرتعالی سپاسگزارم. برای حفظ این مرزو بوم با تمام معنویات و مادیاتش پایدار و ماندگار باشید و خالق هستی بهترینها را در صحف اعمالت بنگارد.بدرود.

    سلام
    از لطف حضرتعالی نهایت سپاس را دارم
    و همین طور از جنبه‌ی در خور تحسین بالای شما …
    خدا شما را خیر بی‌کران دهاد
    همین!

  30. مجتبی Says:

    سلام جناب حسن kachal
    روزگاریست در پی رفتن ،راهی می جستم
    اکنون با دیدن یکی مثل تو از مردن هم پشیمان شدم
    شاید اولین و آخرینی باشد که از نوشتجاتت ،نوشتنم گرفت
    پیر شی الهی عمو جون
    cho toei bedidam
    ze zendegi pashiman shodam

    سلام
    قبل‌تر فکر می‌کردم زندگی بخشیدن به دیگرون کار پسندیده‌ایه
    اما حالا
    شرمنده‌ام
    حلالم کنید
    همین!


پاسخی بگذارید

