راست یا دروغ؟

2008/11/29

سلام

گفته بود این‌ها همه سراب است
نگفته بود زندگیت را هم سراب می‌کند
گفته بود عشق غیور است و رقیب را می‌راند
نگفته بود معشوق سردرِ دل ، ورود ممنوع می‌زند حتی برای محمد حسین
گفته بود این زخم را درمان نیست
نگفته بود نمکت می‌کنند و می‌زنندت بر تمام زخم‌های نو و کهنه‌ی زندگی‌ات .
حیران راه شدن را بارها چشیده بودم
اما هرگز نشده بود راه جلوی پای داشته باشم و گمراه مقصد باشم
او بود و من دروغ‌های راست در هم می‌بافتم
بی او گرفتار پیله‌ی یک مشت راستِ دروغ شده‌ام
خودت بودی کدام را انتخاب می‌کردی؟
گفتن آن دروغ‌ها یا این به اصطلاح راست‌ها …
اصلا بگو ببینم چه کسی به آن‌ها گفت دروغ و چه کسی می‌گوید این‌ها راست است؟؟؟
حسی شبیه نشستن روی اره … نه راه پس ، نه راه پیش …
چرا چشم‌هایت حرف نمی‌زنند ؟ نمی‌گویند برو ، نمی‌گویند بنشین ، نمی‌گویند چپق چاق کن ، نمی‌گویند لنگ رو سرت بپیچ ، نمی‌گویند شمع شو ، نمی‌گویند جای دوست و دشمن کجاست ، نمی‌گویند چشم‌هاتو ببند ، نمی‌گویند «سوار سوار اومده ، چابک سوار اومده» ،نمی‌گویند «آی حلوا حلوا حلوا ، داغ و شیرینه حلوا» … چرا هر چه نگاهشون می‌کنم چیزی دستگیرم نمی‌شه؟؟؟
محدث قمی غذایش را خورده بود . همه سرگرم صحبت و محدث مشغول کتابت
گفتند محدث اندکی تامل کن با یکدیگر گفتگو کنیم . محدث جواب داد » شما می‌روید ، ولی این نوشته‌ها می‌ماند »
نمک غذایش را نخورده … می‌رود . همه می‌روند . تو می‌مانی و این نوشته‌ها
حالا حق است که بگویی ننویس؟
حق است ؟
حق است که نداند از جانت چه می‌خواهد ؟

همین! مال هیچکس نیست!

43 Responses to “راست یا دروغ؟”

  1. amin Says:

    ایول..
    ایول…….
    مشتری شدم عجیب……..

    مشتری؟
    اما ما چیز فروشی نداریم؟
    خوش اومدید
    همین!

  2. مجتبی Says:

    و بازین این حسنی دست بر قلم می برد
    می نگارد تا نگاشته بماند
    ولی برای هیچ کس!
    موفق باشی

    سلام
    دقیقا برای هیچکس …
    دروغ‌هامان که شهره است
    دقیقا منظورم از راست‌ها ، همان‌هاست که به تو گفتم …
    جدی موفق باشم؟؟؟!!
    موفق ! جاری باشید
    همین!

  3. مجتبی Says:

    رنگ من همونه با نمکیه که دیدی
    شایدم تردید کردی و کمی محتاطانه گفتی
    ولی من همون بودم که دیدی! البته همه اونا
    واسه لحظات شادی بود و نه کار و نه…
    جاری باشی پسرکم

    سلام بازم
    اون رنگ هر چه هست دارای طالع بلندیست که نام کسی درش نوشته شده
    من کلا احتیاط بلد نیستم
    خوشکل و گرمی
    ایشالا بعد از ازدواج چاق هم می‌شی
    موفق باشی
    همین!

  4. مرتضی Says:

    سلام
    دنیا را به دنیادارها واگذار کنید برادر حسن
    (البلاء للولاء)

    سلام
    یعنی آخرت از آن ماست؟؟؟!!
    به به
    چه می‌شود
    دربست به سوی آخرتی با او
    همین!

  5. Ninja Says:

    That was close !

    زنده‌ای؟؟؟
    مخلصیم
    همین!

  6. At Says:

    چقدر جنس اینجا عوض شده!

    جنس مکتوبات…!

    مثل تفلون شده…

    تفلون به این سادگی نمی‌چسبد
    باید بسوزی تا چسبیدنش را درک کنی
    ….
    همین!

  7. وحید Says:

    اول اینکه سلام
    دوم اینکه با نگاه به چشمها رسیدن به این نتیجه که نوشتن را ادامه بدهی جالب است!
    سوم اینکه پشت حجاب چیه؟ دروغ های راست یا راست های دروغ؟

    سلام
    این حجاب پشتش هیچی نیست!
    یه سراب
    همین!


  8. سلام.اينطور لحظه ها اين شعر رو زمزمه مي كنم!
    گاهی مسیر جاده به بن بست می رود
    گاهی تمام حادثه از دست می رود

    این لحظه ها كه قیمت قد كمان ماست
    تیریست بی نشانه كه از شست می رود

    بیراهه ها به مقصد خود ساده میرسند
    اما مسیر جاده به بن بست می رود

    سلام
    گویای حال بود
    ممنون
    همین!

  9. پيمانه Says:

    و شايد اگر در بهت همان سراب مي ماندي ..لااقل دلت خوش بود به سراب باختن !!!!!
    اما اكنون كه دل در آسمان و چشم به سراب داده اي ……
    حالا شايد فقط همين……

    سلام
    بهت سراب ، زندگی را سراسر سراب می‌کند
    جایی که حتی همین هم جایی ندارد
    نباید تسلیم می‌شدم

    همین!

  10. شیما Says:

    خوب چند روزی پریود بودن که ایرادی نداره…

    :دی


  11. سلام
    و چقدر جاده زندگی ناهموار است
    و چگونه راه طی کند این دل صاف؟
    راست دروغ بهتر از دروغ راست
    دوست رفیق میکشاند تو را به راه
    و تویی که ناهموار شده از پیچ و خم زندگی
    و برای هر پیچ و خمی یک عمرزندگی
    برای هموار شدن زندگی
    و رسیدن به ازادگی
    تنها یک راست گفتن بس است
    الله و احد

    سلام
    ناهمواریش را باکی نیست
    بی‌مقصدی درد است
    راستی این راست‌های دروغ به‌تر از آن دروغ‌های راست است ؟؟!!
    دلم این را نمی‌گوید
    کدام دوست و رفیق ؟
    کدام زندگی ؟
    کدام واحد ؟
    همین!

  12. رهگذر Says:

    حتا تمام قافله مجنون اگر شوند…دیگر در این معادله لیلا نمی شوم

    لیلا؟!؟
    می‌گفت لیلی از مجنون بسی مجنون‌تر است
    راست گفته …؟
    همین!

  13. قاصدک Says:

    سلام.مهمون نمی خواید؟
    اومدم دعوتتون کنم
    راستی توی خونه ی من اگر اومدین مراقب باشین پا روی قاصدکای شیطونی که به دورتون می چرخن، نذارین.
    هر کی بیاد خونه ی من،اجازه داره هر چقدر دلش می خواد، قاصدک بچینه و ببره سوغات.

    سلام
    مهمون حبیب خداست …
    به روی چشم
    مزاحم می‌شیم
    راستی این کامنت رو برای همه می‌ذارید؟
    همین!

  14. fairy Says:

    دید مجنون را یکی صحرا نورد
    در میان بادیه بنشسته فرد
    ساخته بر ریگ ز انگشتان قلم
    می زند حرفی به دست خود رقم
    گفت ای مفتون شیدا چیست این؟
    می نویسی نامه؟سوی کیست این؟
    گفت شرح حسن لیلی می دهم
    خاطر خود را تسلی می دهم
    می نویسم نامش اول واز قفا
    می نگارم نامه ی عشق و وفا
    نیست جز نامی از او در دست من
    زان بلندی یافت قدر پست من
    نا چشیده جرعه ای از جام او
    عشق بازی می کنم با نام او

    ذهن منم هر وقت از نمک زارتون رد میشم پر از چرا و چی میشه!!

    سلام
    ناچشیده ؛ می‌نویسم نامش اول واز قفا ؛ شرح حسن لیلی ؛ قدر پست من ؛ عشق بازی ….
    چسبید
    ذهنتون بی چرا .
    موفق باشید
    همین!

  15. tookaa Says:

    همین ها که گفتی معلوم میشود به «همین!» که گفتی و می گویی سنجاق شدی ..
    پس : نه همین !

    سنجاق؟
    با جواردوز ما رو دوختند بهش
    همین!


  16. سلام
    از روانی کلامتون لذت بردم. امیدوارم ادامه داشته باشه
    راستی اون قسمت از کتاب ارمیا که گذاشته بودید منو برد تا قدیما… با اجازتون میذارمش تو وبم
    موفق باشید

    سلام
    روانی؟؟!!
    مختارید
    همین!

  17. صوفي Says:

    راست يا دروغ ؟!
    معلومه كه راست !!!
    قرار هم نيست كه همه چيزو بگه ! بايد فهميد . اتفاقا بايد از چشمها هم فهميد . اونا حرف ميزنن . و هميشه هم راست ميگن .ولي هركسي نميشنوه …
    با موندن نوشته ها موافقم .
    .

    سلام
    اونقدرا هم معلوم نیست!
    دلم لک زده برای دروغ‌ها …
    اگه حرف اون چشم‌ها رو من نمی‌فهمم یعنی کی می‌فهمه ؟
    ممنونم
    همین!

  18. At Says:

    نه !
    بحث آتش بگیر تا که بدانی چه می کشم نیست !

    نچسب شده !!

    مثل همان تفلون !

    چرا !؟!؟!؟

    سلام
    شاید وقت آن شده که مثل پدرم آدم هبوط کنم و راه توبه را پیش گیرم
    میوه‌ی ممنوعه
    نوش جان دیگران
    همین!

  19. پيمانه Says:

    هميشه حق با كسي است كه قبل از تو به تو رسيده است …
    تسليم شدن يا نشدن هم شايدآغازي باشد براي پايان بخشيدن به سلامي ديگر ….
    اما عزيز دريغ از آنچه كه راه است و مقصد پنداريم…..

    سلام
    دریغ از آن سنگلاخی که راهش ، نه مقصدش پنداشتیم
    با این همه کج فهمی حقمان بود بی‌پناهی …
    حق با علی است
    همین!

  20. سيمرغ Says:

    سلام
    من كه نگفتم كه «رفتم: عزيز.
    من هستم.
    اما كم رنگ تر .

    سلام
    همان کم‌رنگی را عرض کردم …
    خوبی عزیز؟!

  21. سپیده Says:

    سلام …
    همین ؟
    مال هیچکس نیست ؟
    باران می بارد ….

    سلام
    زیر باران باید رفت
    همین!


  22. سلام
    دروغترین حکایتِ بودن، همین حکایت مجنون تر از مجنون بودن لیلی است؛ باورش نکنید. زندگی واقعی تر از قصه ی لیلی و مجنون است!
    ***
    کتاب «من او»، فصل یازده من، بند اولش رو بخونید. فقط لطفاً به جای من، جای «علی» اسم خودتون رو بذارید.

    همین
    برقرار باشید.

    سلام
    دروغیست راست
    به زعم من می‌ارزد به هرآنچه راست دروغ است …
    بگذار این چند روز دیگر هم به مستی بگذرد
    ….
    برقرار ! آن هم بی «قرار » ؟
    همین!


  23. وقتی اتفاقی متوجه شدم «محمد حسین» را سفید کرده ای تا کسی نبیندش، باور کردم که:
    برای هیچ کس نیست!!!
    موفق باشی

    خیلی زرنگی ….
    بین خودمان باشد …
    خواستم حتی تایید هم نکنم
    ….
    همین! مال هیچکس نیست!

  24. حسامي Says:

    سلام برشما
    نوشتن ماندن است وبراي كسي كه كارش نوشتن باشد ننوشتن يعني مردن
    ممنون از محبت هايتان

    سلام
    نوشتن ماندن است را می‌فهمم
    اما وقتی که امیرخانی هم نوشتن را کارش نمی‌داند … ما کارش بنامیم؟!
    لینک مطلبش را براتون میذارم و توصیه می‌کنم حتما برید و بخونیدش
    بی‌کاری امیرخانی

    مطلب جالبیه از دستش ندید
    موفق باشید
    همین!

  25. رفیق Says:

    سلام
    نم نمک؟!
    مخم که نم کشیده ولی فک کنم اون چند خط آخر از محدث قمی…تا….؟ رو به اون کسی که روزی روزگاری گفته بود ننویس گفته بودین!

    به به عکس هم که عوض کردین ولی محمد حسینش کو؟؟؟!

    راستی من مطالب وبلاگم رو حذف نمی کنم فقط بعضی هاش ثبت موقت می شن

    یا رفیق

    سلام
    مطمئن نیستیم بخوانند
    اما قصدی هم جز ایشان از نوشتن نداریم
    عکسه ؟!!!
    به قول یه عزیزی خودزنیه

    محمد حسین هم رفته نون بخره
    همین!

  26. پیمانه Says:

    و درد ما شاید نازنین از همین باید باشد و نیستهایی است که جلوی دیدگانمان را گرفته….
    نمیدانم …باید ماند و یا راهی شد ؟؟؟؟؟
    دیگر این را هم نمیدانم چه برسد به همین!!!!!!

    باید و نیست‌ها …
    ترکیب ملموسیست
    چه جالب … من هم نمی‌دونم
    ولی من همین را خوب می‌دانم
    آخر هر یاد او …
    همین! مال هیچکس نیست!

  27. At Says:

    معده میوه ممنوعه را هضم نمی کند ! مثل همان چیزی که قورت دادی و نگفتی ! منتظرم !

    راستی یه کامنت خصوصی دارم براتون ! چطور به دستتان برسان؟

    سلام
    با عینک بخوانید هضم می‌شود
    در رابطه‌ی با عینک بود
    اما ….
    کامنت خصوصی
    این‌جا همه چیز خصوصی است مگر این‌که خلافی ثابت شود
    کافیست برای اطمینان بیشتر در آخر کامنتتان یک «خصوصی » مرقوم بفرمایید
    موفق باشید
    همین!

  28. صفا Says:

    .
    .
    من نمی دانم…..من هیچ چیز نمی دانم …

    اما….. یک چیز را خوب می دانم …..

    من میدانم که نمی دانم…..من ؟؟؟؟

    لنگ لنگان خرک خویش به مقصد برسانی
    ان‌شاءالله
    همین!

  29. وحید Says:

    اول اینکه سلام
    دوم اینکه عکس جدید مبارک
    سوم اینکه تا آپ نکنید هیچی

    سلام به روی ماهتون
    قابل شما رو نداره
    چشم در پی آپ‌دیت شدنیم
    همین!

  30. tookaa Says:

    شمایل یک فرفری اصیل شاید… علامت مخصوص حاکم بزرگ .. خودتو معرفی کن ..همین !

    سلام
    من ؟
    خودمان را این طور معرفی می‌کنیم
    یک نکره‌ی نکره که با هیچ‌یک از اسباب کسب تعریف معرفه نمی شود و هیچ اسنادی را هم قبول نمی‌کند …
    فرفری بی اصل و ریشه
    همین!


  31. سلام
    در دنیای امروز دروغها راستند و راستها…
    راستها را نمی دانم زیرا کمیاب شده…
    ولی دل که راست میگوید.

    سلام
    آخر دروغ کمیاب شده یا راستی ؟
    دل ؟ دل دروغ راست می‌گوید
    دل می‌گوید دروغ بگو تا به دامش کشی ….
    دل فکر می‌کند می‌تواند به هر قیمتی مالک شود
    دل …
    منم دلل دارم
    نه
    منم دل داشتم …
    همین!

  32. آسمون Says:

    سلام .
    خیلی مشتاقم بدونم واسه کی مینویسید !
    ادم دلش ریش میشه اینارو میخونه !.

    سلام
    واسه‌ی او
    نمک پاش دل ریشم چرایی ؟!!!
    همین!


  33. راست و چپ ! وقتی روبه رویی راست این است و چپ آن ! وقتی به پُشت باشی چپ این است و راست آن !!! انگار جهت ها هم بستگی به جهت گیریِ ما دارند !!!
    ولی راست و دروغ !! قبلا گمان می کردم راست همیشه راست است و دروغ همیشه دروغ و کاری به جهت گیری ها ندارد !!! ولی انگار راست و دروغ هم …
    زیبا بود …

    خیلی نکته‌ی زیبایی رو اشاره کردید
    روی او که به طرفمان باشد ، دروغ‌ها هم راستند اما وای اگر پشت کند بر ما ….
    موفق باشید
    همین!

  34. بشولش Says:

    یا هو
    سلام
    نظر مثبت به یک نوشته به معنی کم لطفی به دیگرها نیست! باید دید سر و گردن از دیدگاه شما چیست؟!
    به سوی اویی باشید..یا علی

    نه خب مرادم این بود که این نوشته‌ی آخر وبلاگتون هم از نظر محتوا ، هم سوژه‌ و هم تکنیک بیان فوق العاده بود
    به هر حال خدا موفقتون بدارد
    همین!

  35. سيمرغ Says:

    سلام
    ميخوام همه آدرسهاي لينك وبلاگمو مخفي كنم. چون نميخوام برا كسي دردسري درست بشه.
    مزاحم دارم.
    شايدم آدرسمو عوض كنم. خبر ميدم. آدرس ايميلت رو برام بذار

    سلام
    ای بابا تا بوده مزاحمت‌ها هم بوده
    نترس
    چیزیرو مخفی نکن
    بریز همه چیز رو روی کفه‌ی دایره ..
    ما مخلصتیم
    ایمیل من اینه
    namak.id@gmail.com
    همین!


  36. نوشته های محدث، اگر نگوییم همه اش، نود درصدش ارزش داشت. آیا ما هم؟!
    همین! مال هیچکس نیست!

    ارزش؟
    ترازوی اون با ترازوی ما خیلی فرق داره
    هم به قدر جرعه‌ای ….
    بعله
    موفق باشید
    همین؟؟؟
    همین! مال هیچکس نیست!


  37. راستی سلام!

    سلام به روی ماهتون

  38. shilo Says:

    اسماعيل نماديست از همه دلبستگي ها .

    راستي اسماعيل شما كيست يا چيست ؟ آن را به قربانگاه بياوريد قبل از آنكه فرصت ابراهيم شدن بگذرد .

    عيد مبارك

    به به
    برمی‌گزینیم این کامنت را
    بسیار دوست گرامی شیلو استفاده کردیم
    باید همین روزها قربانیش کنم …
    همین! مال هیچکس نیست!

  39. زینب Says:

    مناجات عرفه
    دعای زیبای عرفه
    هر جا که رفتید
    زیر آسمان خدا

    ماراهم دعا کنید به اسم…

    دعا فراموشتون نشه
    محتاجیم شدید
    همین!

    من هم در جوار گلستان شهدا (خرازی و ….)به یاد همه عزیزان خواهم بود

  40. آرش Says:

    آگاه ، بیدار ، دانا و توانا

    قیامت وحدت

    یکدل و یک سمت و یک زبان

    تحت راهبری یگانه نجات دهنده ی آدمیان حضرت صاحب الامر آقا ابراهیم میرزایی

    ……..

    انسانهايِ امروز بي اعتبار از انديشه‌ها و در حيرتِ نابرابريها……..!!

    حتما ایمیل‌های این آدم بی‌فکر تا به حال به دست شما هم رسیده است
    میرزایی
    یک استاد ورزش‌های رزمی
    کارش به ادعای امام زمانی و منجی بودن برای بشر رسیده
    دنیا را می‌بینید؟
    کسی نیست بگه مرد حسابی
    برو مشت و لگدت رو بزن
    تو رو چه به این حرفااااا.
    گفتم نزدیک عیده این کامنت رو فعال کنم کمی بخندیم
    همین!


  41. یه گمانم وقتی آدم به زمین آمد همین طور میپرسید دروغ یا راست !!
    فرقشان در چیدمان کلمات است گاها فقط همین !! … به «چرا چشمهایت حرف نمیزنند» این پست با تعجب نگاه میکنم و سلام !

    سلام
    هر کس اویی
    و هر اویی چشمی
    و هر چشمی منبری دارد
    ارادت داریم
    همین!

  42. پيمانه Says:

    شايد اما فقط ميتوان گفت :
    آدمي در عالم خاكي نمي آيد به دست
    عالم ديگر ببايد ساخت و از نو آدمي …. همين فقط

    عالمی دیگر؟
    گویند انسان خود یک عالم است
    عالمی دیگر بباید ساخت ….
    همین!

  43. قاصدک Says:

    سلام.
    تهمت به من؟ اونم توی روز روشن؟
    شما خیال می کنین آدما واسه ی بازار یابی وبلاگشون، مهمون خونه تون می شن؟
    همین!
    باور کن فقط همین!

    سلام علیکم
    من؟!!
    من گفتم؟!
    سه سه تا به نه دفعه غلط کردم که به کسی تهمت بزنم
    مگه من کیم که هم چه فکری کرده باشم؟
    من هیچ وبی رو از روی روی در بایستی نمی خونم
    خاطر جمع باشید
    ما مهمون نا خوانده ایم …
    مطمئن باشید
    همین!


پاسخی بگذارید

