اعترافات سبز

2009/04/07

سلام

دوست عزیز و خوبم  تارنما خواسته بودند که از اعترافات سبزمان بنویسیم !
طرح این موج وبلاگی از اینجا شروع شده که الحق کار خوب و در خور تحسینی است .

اغلب فکر می‌کنیم به هیچ وجه دچار اسراف و زیاده‌روی نیستیم .
همین مادر بزرگ من ؛ وقتی ازش پرسیدم : آخر عزیز ! پنج مرتبه ظرفی که فقط خودت در آن غذا می‌خوری را شستن ، اسراف نیست ؟!
در کمال اطمینان جواب داد : نه ! این عین نظافت و پاکیزگیه . و نسبت به کار خودش به قدری مطمئن بود که هر کسی را غیر از خودش آلوده می‌دانست !

شاید ظاهر این رفتار مادر بزرگ خیلی خنده‌دار بوده باشد . اما هر کس به شکلی می‌تواند مبتلابه این قصه باشد .
لااقل بیشتر خوانندگان وبلاگ خود من در مورد استفاده از اینترنت دچار اسراف هستند … خب چه ضرورتی دارد صرف انرژی و این مقدار هزینه تراشی برای خواندن خزعبلات مثلا نمک ؟!؟

من قبول دارم در پاره‌ای از اسراف و افراط‌های در مصرف ؛ ما به نوعی دچار اجتناب ناپذیری هستیم .

* مثل این‌که ما و مردم کشورمان برای استحمام ، شست‌وشو و پخت‌وپز آن هم از نوع ایرانی ، آبیاری و دیگر مصارف خانگی از آب شربی که هزینه‌ی بالای تهیه‌ی آن معلوم است ، استفاده می‌کنیم .
ذکر این نکته خالی از ربط نیست که مصرف آب شرب در هیچ کجای دنیا به این شدت نیست و در کشور ما نیز با کمی مدیریت می‌شود به جای آب شرب ، آبی با کیفیت کم‌تر برای لوله کشی‌ها و مصارف خانگی در نظر گرفت و مبلغ حاصل از این صرفه‌جویی ، صرف تولید و پخش آب شربی به مراتب با کیفیت‌تر از آب لوله‌کشی فعلی شود .

* یا اسراف بنزینی که به خاطر ترافیک و فرسوده بودن خودروی خیلی از مردم کشورمان شاهدش هستیم .
چندی پیش شنیدم یک کمپانی خودروسازی چینی پیشنهاد داده است کلیه‌ی تاکسی‌های شهری ایران را به طور رایگان با خودروی صفر کیلومتر و باکیفیت تولیدی‌اش تعویض کند و در ازای آن دولت مکلف شود درآمد حاصل از صرفه‌جویی مصرف سوخت را طی ده سال به آن کمپانی بدهد .
البته از این قبیل موضوعات در کشور ما کم نیست

اما …

چیزی که این موج وبلاگی خواسته تا در موردش بنویسیم این نیست . در زندگی شخصی همه‌ی ما دسته‌ای زیاده‌روی‌ها وجود دارد که البته قابل اصلاح است و عامل این قبیل اسراف‌ها چیزی جز کوتاهی و قصور ما نیست .

* من به عنوان یک شهروند روزانه هزینه‌ی زیادی صرف کرایه‌ی تاکسی و سواری می‌کنم ؛ چه با کمی مدیریت زمان و استفاده از ناوگان اتوبوس‌های واحد شهری می‌توانم هزینه‌ی کمتری را به خودم ، جامعه و محیط زیست پیرامونم تحمیل کنم .
* من به عنوان یک شهروند سالی چند سفر برون استانی می‌روم که البته پنجاه درصد آن دلیلی جز خوشگذرانی و سرخوشی ندارد . من می‌توانم تفریح کم هزینه‌تری انتخاب کنم ، مثلا اگر کمی تنبلی را کنار بگذارم کوه‌پیمایی جمعه صبح‌ها هم به سلامتی‌ام کمک می‌کند و هم هزینه‌ی کمتری دارد .
* اینکه هنوز هم که هنوز است به خاطر رعایت نکردن مسائل اولیه بهداشت شخصی مثل درست لباس پوشیدن ، مسواک زدن و حتی شستن دست و صورت نیاز فراوانی برای مراجعه به پزشک پیدا می‌کنم و این در حالیست که مبلغ قابل توجهی از درمان من را دولت و مردم کشورم تامین می‌کنند . این را می‌توان نوعی اسراف نام‌گذاری کرد .
* من ماهانه مبلغ قابل توجهی بابت قبض تلفن و هزینه‌ی اینترنت پرداخت می‌کنم و …

من در مقابل مردم کشورم مسئول هستم تا از همین امروز هزینه‌های خودم را کاهش بدهم و دست از ریخت و پاش‌های بی‌مورد بردارم .
به این بهانه از تمامی مردم کشورم ، کسانی که زیاده‌روی من در مصرف ، آن‌ها را دچار مشکل کرده است عذر می‌خواهم .

در پایان هم از «هر کسی که من را دوست خودش می‌داند» دعوت می‌کنم به این موج وبلاگی بپیوندد .
ممنون می‌شوم دوستانی که به جهت این دعوت ، از «اعترافات سبز» می‌نویسند بنده را باخبر کنند .

همین! مال هیچکس نیست!

21 Responses to “اعترافات سبز”

  1. یک شهروند Says:

    سلام و سپاس از نوشته خوبتان و ادامه بازی

    سلام
    از ایده‌ی خوبتون در متن تمجید شد
    باز هم ازتون متشکرم
    همین!

  2. سيمرغ Says:

    سلام.
    احوال شما.؟
    از اهداي اعضا چيزي شنيديد؟ دوستم يه سايت معرفي كرد. يه پست كوتاه زدم . بياييد ببينيد.

    سلام
    بخشش بعد از مرگ ؟!؟
    اگه یه سایتی می‌زدند و توش ثبت نام می‌کردند که در زمان حیات چیزی رو به کسی ببخشیم هم ….
    سلامت باشی داداش
    همین!

  3. tarnamaa Says:

    سلام. ممنون از اظهار لطفتون. اگر چه بحث محیط زیست ارتباط دو سویه و همخوان با صرفه جویی داره، ولی اصل این بازی وبلاگی درباره محیط زیسته. به هر حال، از اعتراف های محیط زیستانه و صرفه جویانه ی شما سپاسگذارم. پایدار باشید.

    سلام
    در سال اصلاح الگوی مصرف همه چیز به صرفه جیی ربط پیدا می‌کند …
    😀
    پیروز باشید


  4. سلام علیکم
    بابا شما که همه راها رو فرمودین لا اقل میگذاشتید چند نفر دیگه هم بنویسند
    عالی بود و بسیار خوب بنده هم سعی میکنم این قلم نا توان را به حرکت در بیاورم
    موفق و مستدام باشید
    قلمتان همواره به جوهر معرفت رنگین باد

    سلام علیکم
    درسته که متن طولانی و بی سر و تهی شده
    اما اونقدرها پر بار و پر مطلب نیست
    انشاءالله زودتر دست به کار شوید تا از نوشته‌ی شما بهره ببریم
    سلامت و شاداب باشید
    همین!

  5. علیرضا Says:

    سلام
    خوبی؟
    می بینم که تو را هم به اعتراف وادار کردند اصلا همین شما عناصر سست عنصر هستید که همه چیز را خراب می کنید یک چک نخورده تمام جنایاتتان را از بدو تولد اعتراف کردید
    وای بر ما وای بر شما
    با این که سست عنصرید اما ما بازهم کلا مخلصیم
    پ.ن: آقا اجازه دارم لینکت کنم
    یا علی

    سلام
    ممنون . شما خوبید ؟
    آره . همتون رو فروختم 😀
    ما هم جزئی و کلی مخلصیم
    با اجازه بزرگ‌تراااا 😀 اجازه‌ی ما هم دست شماست
    علی یارتون


  6. شما به چه اجازه ای به سلیقه ی ما میگید خزعبلات؟

    اتفاقا من چند روز پیش داشتم با آب به درختا و گلای باغچه حالی می دادم که گفتم ای کاش حداقل یه چاه اب بود که نخوایم اینجوری با این ابی که اینقده زحمت و هزینه براش شده که قابل شرب باشه، به گل و گیاه اب بدیم و مثلا حیاط و ماشینو باش بشوریم
    خدا سایه ی رهبر رو از سرمون کم نکنه. امیدوارم به فرمایشاتشون بیشتر فکر کنیم و به عملکرد درستی برسیم.

    سلام
    😀
    آخه . گفتین باغچه دلم خواست …
    خونه‌ی ما باغچه نداره آخه 😦
    خدا عمر طولانی به ایشون و توفیق عمل به رهنمودهاشون رو به ما عنایت کنه
    همین!


  7. سلام…كاش توي اين يك كار ديگه مطيع واقعي امر ولي بشيم!

    سلام
    کاش !
    اول ای کاش خوب درک کنیم فرمایشاتشون رو
    و بعد هم ای کاش خوب عمل کنیم
    همین!

  8. شاهد Says:

    سلام.
    خيلي كار خوبي كردي كه از اين بهانه استفاده كردي تا درباره ي اصلاح الگوي مصرف بنويسي. كاش من هم همه ي اينهايي كه گفتي من هم رعايت كنم.
    اخلاص داريم=مخلصيم :دي

    سلام
    برای همدیگه دعا کنیم که بتونیم
    ما بیش‌تر …
    همین!

  9. رهگذر Says:

    سلام علیکم
    اسراف یعنی هرز رفتن نیرویی که می تواند مفید باشد
    مسرف اهل تقوا نیست
    ممنون از مطالب سودمند تان
    دست مر یزاد
    انشاالله همه وجود ما بشود صلوات بر محمد وآل محمد
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

    التماس دعا
    کربلایی باشید انشاالله

    سلام
    متشکرم
    صلواتی باشیم
    همین!

  10. At Says:

    خوب که فکر می کنم می بینم من هم اسرافاتی! در خور خودم دارم . سعی می کنم دعوت تان را اجابت کنم.

    سال پر برکتی داشته باشید !

    سلام
    اگر قناعت پیشه باشیم حکما برکات هم به ما رو خواهد آورد
    ممنونم
    سرشار باشید
    همین!

  11. پیمانه Says:

    سلام
    اعترافات خوبی بود…
    ولی خدا کنه اینقدر شهامت داشته باشیم که اگه یه وقتی متوجه بشیم اصلا الگومون غلط بوده به حای اصلاحش عوضش کنیم…

    علیک سلام
    قطعا همین طور خواهد بود
    ما به هیچ وجه شخص پرست نیستیم .
    کسی را بیخود باد نمی‌کنیم
    بیخود هم کسی را تخریب نمی‌کنیم البته
    شهامت رک گویی هم داریم 😀
    موفق باشی دوست خوب
    همین!

  12. سوره Says:

    بسم اله و سلام نمكي جان خوب زيراب مارو زدي قبل اينكه مارو ببيني!يك سري هم به مطلبمون بزن.
    چون تا براندازي سوره يك انتقاد ديگر باقي
    ياعلي

    سلام
    نمکی خودتی 😀 من نمکم
    آقا شما که دیدنی نیستی .. شما خوردنیی
    چشم انشاءالله
    علی پناهت
    همین!

  13. قاصدک Says:

    سلام
    اگه ما آدما وقت وضو گرفتن یادمون باشه که هیچ نیازی نیست اینهمه شیر آب رو باز نگه داریم ، این خودش یه پیشرفت جدیه در باب جلوگیری از اسراف.
    ضمنا اگر ماهی سفره هفت سین مون زنده است هنوز، بهتره که فراموش نکنیم برای گلدانها فرقی نمی کنه .می تونیم آب ماهیا رو که عوض کردیم ،آب قبلی رو خرج گلدونا بکنیم.اینجوری خدا بیشتر می خنده

    سلام
    هر دو تذکر به جا و منطقی بود
    بیشتر هم انشاءالله بهش خواهید پرداخت
    موفق باشید
    همین!

  14. دها Says:

    بهتره واسه صرفه جویی بیشتر در کشور تعداد غیبت های مجاز دانشگاه رو افزایش بدن! نرفتن سر بعضی کلاس ها : هم به نفع استاده هم دانشجو هم مملکت

    سلام
    همیشه مشکل فراوانی غیبت من رو با خطر اخراج مواجه کرده
    چه در دوران دبستان تا دبیرستان
    و چه حالا در مدرسه‌ی علمیه
    خلاصه اینکه سخن از لسان ما می‌گویید 😀

  15. mahdieh Says:

    سلام
    اگه بنا به نوشتن باشه درصد زیادی از دوستان شاید بنویسند اما همه رعایت هم میکنند ؟!
    یاعلی

    سلام
    می‌کنند
    انشاءالله
    علی یارتون
    همین!

  16. kamran Says:

    عید امسال هم
    می توانم به تنهایی سوت بزنم
    همین که بدانم هستی
    آسمان را پر از پرنده می بینم،
    لبخند یادت نرود!
    (عباس معروفی)
    ###

    سلام
    لبخند ما را از یاد نبرد
    ما کسی را از یاد نخواهیم برد
    همین!

  17. شیما Says:

    نم نمک از سر گیجه ها زده اید بیرون ؟!

    ار قافله عقبم شدید!

    سلام
    مدت زیادی نیست نمکین شدنمان
    اصلا کو قافله !؟

  18. سوره Says:

    سلام
    من كه با همه بديهايي كه كردي تو وبلاگ خودم لينكد كردم.

    علیک سلام
    😀


  19. بسمه تعالی
    سلام حسن جان
    لطفا به سایت من یک سری بزن . واقعا تعجب میکنی خیلی فرق کرده
    در ضمن من لینکت کردم تو هم ما رو از یاد مبر
    و با اجازه‌ی قبلی مقاله «میم مثل مانکن» رو تو سایتم گذاشتم
    والسلام علی قلب زینب الصبور
    علی عزیزپوریان

    سلام
    چطوری برادر؟
    چشم
    حتما هم سر می‌زنم و هم لینک می‌کنم
    صاحب اختیاری
    همین!

  20. azamusic Says:

    اول اینکه سلام
    دوم اینکه البته زمان هم خیلی ارزش داره. مثلا وقتی با تاکسی می ری زمان را صرفه جویی می کنی دیگه! یه چیز دیگه اینکه اگه همه توی همین زمان صرفه جویی کنند فکر کنم بیشتر اسراف ها از بین بره دیگه!

    سلام
    بهانه‌ی خوبی شد برای توضیح چیزی که تازه یادش گرفتم
    اون هم «برنامه‌ریزی هنگامه‌ای»
    خیلی از برنامه‌های روزانه‌ی ما نیاز به زمان و مکان خاصی نداره
    برنامه‌ریزی هنگامه‌ای یکی از موضوعاتش استفاده از زمان‌های به ظاهر تلف شده برای انجام این‌چنین کارهاییه
    مثلا من روزی دوتا نیم ساعت در اتوبوس هستم و طی این فاصله کلی از حفظیات قرآنم رو مرور می‌کنم
    یا حتی برای استفاده از این زمان‌ها یک فلاش‌پلیر تهیه کردم و در طول این مسیرها سخنرانی‌های مختلف گوش می‌کنم
    یا کارهای دیگه‌ای که شاید اگر با تاکسی این مسیر رو طی کنم ، وقت رسیدن به منزل باید براشون وقت بذارم .
    به هر حال این کار نیاز به «مدیریت هنگامه‌ای زمان» داره .
    ممنون از توجهت
    موفق باشی
    همین!

  21. گمگشته Says:

    سلام
    می دونی این پست چی کم داشت:
    من برات می گم آخرش باید مثلا همه حاج آقاها که کلی نصیحت می کنن یه والسلام علیکم می گفتی./
    همین
    مال من و حسن!!!

    سلام
    چشم اونم می‌گیم
    والسلام علیکم
    همین! 😀


پاسخی بگذارید

