ملوان و عدل

2009/04/26

سلام

tohid

خیلی وقت پیش وقتی هنوز من و اویی نبود یک بار طوفانی همه‌ی اعتقاد و التزامات عملی و دینی من را با خود برد
من خیلی تلاش کردم تا اعتقاد و ایمان گمشده‌ی خودم را بیابم ، اما هر بار شکست می‌خوردم
شروع درس توحید به من کمک کرد تا بازیابی کنم هر آنچه را که از دست داده بودم .

اما این طوفان‌ها که تمامی ندارد . از آن به بعد بسیار بسیار از این طوفان‌ها تجربه کردم ، با این فرق که دیگر مثل طوفان اولی به فکر بازیابی و ترمیم آسیب‌هایی که به پیکره‌ی معنویاتم وارد شده بر نیامدم

وقتی مدتی پیش آیت‌الله اعتمادی وعده‌ی تشکیل کلاسی با موضوع و محوریت توحید داد ؛ توی دلم آشوب افتاد
همراهی این کلاس یعنی بازگشت به قبل از من و او …
کاری که باید یک روز انجام می‌شد ، ولی نه من توانش را داشتم و نه می‌خواستم.
به هر حال این کلاس به هر نحوی که بود ، برگزار نشد

بعد از آن به کتاب توحید آشوری بر خوردم
نه با آن مقدمه و هدف که بیشتر از روی کنجکاوی مطالعه‌ی این کتاب را شروع کردم
کتابی که نگرش تازه و جدیدی نسبت به توحید دارد و البته نگاه و مشی آن خالی از حرف نیست
ابتدا فکر کردم که شاید به مقتضای زمان تالیف – زمان حکومت رژیم پهلوی – این‌طور سرتاسر کتاب لبالب است از مفاهیم انقلابی .
اما بعدتر از نوشته‌های دیگر این نویسنده متوجه شدم آشوری و هم‌سلکانش بعد از انقلاب اسلامی هم شعارهایی مثل قرائت مدرن از دین و نو اندیشی داشته اند .
عقیده‌ی جالبی است که عده‌ای فکر کنند دیگر قرائت عقلانی و وحیانی باطل و منسوخ است و به خاطر همین تصور کار را به جایی برسانند که دست به ترور شهید مرتضا مطهری بزنند .

بله ! نویسنده‌ی این کتاب توحید ؛ آشوری ، همان ضارب شهید مرتضا مطهری است .

خواستم دست‌چینی از مطالب این کتاب را بنویسم اما به یکی از مثال‌های این کتاب که فکر می‌کنم روند تالیف این کتاب در آن خلاصه شود اکتفا می‌کنم
از این مثال می‌شود این را نیز فهمید که محتوای کتاب آنچنان با عنوانش هم‌خوانی ندارد ولی به هر حال …

آشوری جامعه‌ی بشری را به اهالی دو کشتی تشبیه می‌کند و می‌گوید :
تصور کنید ملوانی عاقل و با درایت که سکان یک کشتی را به دست گرفته . حتی اگر اهل آن کشتی همه مست و اهل فسق و فجور هم باشند ، باز او کشتی را به مقصد می‌رساند
و در مقابل تصور کنید کشتی را که اهل آن همه مجاهد و عالم و علامه و در عوض ملوان این کشتی یک انسان مست باشد ، این کشتی هیچ‌گاه به مقصد نمی‌رسد

از این مثال فهمیده می‌شود که آشوری مسیر توحید و تعالی انسان را صرفا با پذیرش حکومت الهی محقق و دست‌یافتنی می‌بیند

اما در مقابل تعبیر شهید مطهری که برگرفته از همان قرائت سنتی و متکی به عقلانیت و وحی است در کتاب نبوت چیزی دیگر است
شهید مطهری دعوت الهی انبیاء را در راه اقامه‌ی عدل و داد ، دعوتی متکی به رای و خواست مردم تلقی می‌کند
به این معنی که حکومت الهی حکومتی کادو کرده و مفت و مجانی نیست . هزینه و البته نیاز به مراقبت دارد .
در حکومت الهی مرتب باید از طرق عقلانی و پرورشی مردم دعوت به قیام برای قسط شوند . از نگاه اجتهادی دین پاسخگوی مردم بود و این یکی از تعالیم بزرگ اسلام است .
شهید می‌فرمایند اگر این‌طور نبود خداوند برای معرفی یکی از اهداف رسالت به جای لیقوم الناس بالقسط می‌گفت لقیام بالقسط

این ریز بینی‌های شهید مطهری بسیار برای من جالب توجه و محترم است
و افتخار می‌کنم کسی را می‌ستایم که همه‌ی آثار و تالیفاتش سراسر ریزبینی و شکوه است .

مرتضا مطهری در عین حال که طرفدار عقلانیت و تفکر در جامعه بود ، در عین حال به شدت با قرائت‌های فردی و سلیقه‌ای و ابهام زدگی و تشویش نگاه‌های دینی مبارزه می‌کرد و او در جبهه‌ی حمله به طالبانیسم و هتک اندیشی شهید شد …

همین! مال هیچکس نیست!

22 Responses to “ملوان و عدل”

  1. صوفی Says:

    خوندم و استفاده کردم . نظری ندارم . ممنونم که در این باره نوشتید .

    سلام
    ممنون از محبتتون


  2. سلام
    نشد يه وقتي از خدا يه چيزي بخوايم و به ما نده
    هميشه از بچگي دوست داشتم توي هر كاري كه مي كنم اولي باشم ولي خوب يا مي شد يا نمي شد مي گذشت.
    خلاصه از اون روزي كه با من و او و تو و ما آشنا شدم هميشه دوست داشتنم يه دفعه اولين كامنت توي يكي از پست ها رو بذارم و واقعاً هم نمي دونم چرا .
    و حالا كه ديدم نوشته نو كامنت كليا حال كردم.
    از اين به بعد هر كسي كه مي خواد به توحيد آشوري دست يابد بنشيند در كشتي كه همه ي افراد كشتي مست و لا يعقل هستند.
    خيلي مخلصيم.
    يا علي

    سلام
    گویا این بار هم چندان نباید امیدوار باشید
    هرچند دومی و اولی چندان هم توفیری ندارد 😀
    تقصیر منه که دیر برای تایید کامنت‌ها اومدم و شما فریب خوردید 😀
    خدا ایشان را لعنت کناااد
    همین!

  3. At Says:

    این پست یعنی تا 12 اردیبهشت آپ نخواهید کرد؟!

    طوفان عقاید خیلی سهمگین است. آیا طوفان دیگری در راه است؟!

    خیر !
    این جا هیچ حساب و کتابی ندارد
    شاید خواستم قبل از همه نوشته باشم 😀
    طوفانی دیگر در راه است 😀
    موفق باشید


  4. سلام
    ببخشید! این بنده ی کمترین بعضی وقتها بعضی چیزها را همان لحظه نمی گیرد. برای همین مزاحم شما می شویم برای فهم بیشتر.

    من هر دو مطلب رو درک کردم. جداگانه.
    اما تقابل اینها در کجا بود؟
    انشالله پاسختون رو می بینم.

    سلام
    اینکه نگاه اول می‌خواهد همه‌ی راه‌های به حاکمیت متوجه بشود و از اسلام یک تعالی کادو پیچ و بدون زحمت می‌خواهد
    اما نگاه مفسر اسلام ناب این‌گونه نیست و قبل از هر چیز توجه به تعلیم ، تربیت و رشد عمومی جامعه‌ی اسلامی در درجه‌ی اهمیت است و این محقق نخواهد شد مگر با یک برداشت واحد و روشن از دین الهی که تلازم به اون بسیاری از مسائل دیگر را هم تحت شعاع قرار خواهد داد
    فعلا ..
    همین!

  5. سيمرغ Says:

    سلام. اين بار بايد بگم «مخالفم!!!» شديدا!!
    «همين» اين پستو قبول دارم
    اما اين كه «مال هيچكس نباشه» رو نه!
    چون حتي مني كه يه آدم معموليم و در حد خيلي خيلي خيلي معمولي از دين سردرميارم با اين گفته ت موافقم كه مطهري بدقت و موشكافي بي مانندي مسايل رو تحليل ميكرد. و بايد بگم نامردايي كه هدفش گرفتند دقيقا «درست» هدف گرفتند!!
    حرفايي كه زدي با اينكه خيلي بالاتر از سطح فهم من بود اما اون تيكه اي كه حدس ميزنم»اصلش»بود رو فهميدم و ميگم اين حرف دل منم هست.بعد از گذشت اينهمه سال فكر نميكنم حالا حالاها ضربه اي كه اين كشور از رفتن مطهري هاو بهشتي ها خورده جبران شده باشه

    سلام
    نمی‌تونم چیزی که لااقل «مال من نیست»ش روشنه برام را تعارف کنم و بگم «مال شما »
    اما هر انچه از من بی‌چیز و ناچیز یافتی فدای قدم مهربانیت 😀
    راه برداشت و استفاده از دین بر هیچکس بسته نیست امادر عین حال نباید قرائت‌های دینی اصالت پیدا کنند که این باعث ابهام اصل دین و سکولاریزه شدن دین می‌شه
    دقیقا !
    خدا لعنت کنه کسانی رو که ایشان رو از ما گرفتند
    موفق باشید
    همین!

  6. صوفی Says:

    الان از انباری میام . خیلی خوش گذشت بهم تو آرشیو » سر گیجه ها … »
    چند تا کامنت هم گذاشتم . واسه دل خودم …
    داشتم فکر میکردم چند تا از پستهای قدیمی رو دوباره آپ کنید ، چقدر جالب میشه …

    سلام
    بعله .
    رد پاتون رو دیدم
    بارها بهش فکر کردم
    اما شهامتش رو ندارم 😀
    البته بعضا هنوز هم سرگیجه نویسی می‌کنم
    اما نه اینجا …
    همین! مال هیچکس نیست!


  7. سلام …
    (مخصوصا) به تازگي عجيب جاي شهيد مطهري را خالي ميبينم …
    نميدونم اگر ميبود قدرش را ميدونستيم يا نه ؟!!
    الان هم مطهري هاي گمنام زيادند و ما…!
    يا علي…

    سلام
    جای خالی شهید همیشه سنگین و دردناک بوده و هست
    خب مطمئنا نه !
    یک برچسب «افراطی و تند رو » چپی‌ها بهش می‌زدند
    یک برچسب » ضد ولایت فقیه » هم راستی‌ها
    بعد هم ….
    شاید نه مثل شهید بزرگوار مطهری اما ستارگانی هستند این روزها که مظلوم مانده‌اند …
    علی پناهتون
    همین!


  8. با سلام بر شما و ممنون از اینکه نظرتان را برایم گذاشتید هر چند که با نظرتان موافق هستم اما ذکر بیانات رهبری در وبلاگ همانطور که در توضیحات وبلاگ مطرح کردم به این معنا است که نقاط قوت دولت نهم را از بیان رهبری شفاف کنیم نه این که خدای نکرده بخواهیم اعلام کنیم که نظر ایشان متمایل به کاندیدای خاصی است.

    سلام
    به هر حال ممنون از توجه شما


  9. خلا وجود دکتر شریعتی و سخنان اثربخش ایشان در کنار روشنگریهای شهید مطهری از لزومات امروز جامعه ماست چنانچه ما امروز نیز به مسجد ارشادی دیگر نیاز داریم،اما متاسفانه آن اندیشمندان رفتند و دیگر چون آنان…

    درست است
    اما نبود شریعتی و مطهری و … همه‌ی مشکل نیست .
    چه بسا اگر پدر شریعتی و پدر بزرگ مطهری رحمت‌الله علیهما هم اگر امروز در این سیستم مدیریت فرهنگی و بین این همه تنگ نظری و ممیزی و …. بودند ، چیزی جز چند تکه استخوان از ایشان نمی‌ماند
    همین!

  10. پلخمون Says:

    و همین نگاه خاص مطهری است که او را مردمی کرده و از اشرافیت نخبه گرایانه درآورده.
    ضمناً این وبلاگت قشنگ تره ها!
    یا حق

    سلام
    خب مردمی بودن و میان مردم بودن ، شهامت می‌خواهد که هرکسی ندارد
    میوه‌ی ممنوعه کلا وبلاگ به حساب نمیاد
    یه دفترچه‌ی خاطرات شخصیه بیشتر
    اما این‌جا مثلا وبلاگه 😀
    همین!


  11. اول ممنون به خاطر پاسخ
    بعد اینکه علاقه به شعر و سیاست و فوتبال (D:)در خونمان است و اگر بخواهیم هم نمی توانیم بیخیالشان بشویم (همچنان که در مورد آخر بارها تلاش کرده ایم و به در بسته خورده ایم!!)
    این آدرس را هم نگاهی بیاندازید. شعر دومی در حضور رهبر خوانده شده. شاید شما هم قبلا شنیده باشیدش ولی به دوباره خواندنش می ارزد.
    دریای گوشه گیر
    یا حق

    سلام
    شعر و سیاست و فوتبال !!!
    یاد یک دوستی افتادم که می‌گفت من سه تا عشق دارم توی دنیا که حتی به خانوده‌ام هم اون‌ها را ترجیح می‌دم !
    بعد می‌شمرد : 1- رهبر انقلاب 2- معین ( خواننده‌ی اصفهانی در خارج کشور) 3- احمدرضا عابدزاده
    به هر حال جالبه
    و از اون جالب‌تر اینکه من هر چی می‌گردم چیزی پیدا نمی‌کنم که بگم بهش علاقه دارم !!
    همین!


  12. سلام. جالب بود…من میخوام بدونم این طوفانا از کجا میان دقیقا؟؟؟

    سلام
    نمی‌دونم

  13. صوفی Says:

    خب کجا ؟؟؟ وبلاگه دیگه ؟ میشه بگید کجا ؟ اگه خصوصی نیست البته .

    سلام
    نه !
    وبلاگ نیست


  14. هر چقدر بیشتر دنبالش بری بیشتر بین او و تو فاصله میوفته باید مثل یک دوست بری برای برطرف کردن اون ایرادات هم خیلی نباید سخت گرفت تمام این کتب و …. نظر شخصی افراده و میتونه هم درست نباشه پس خودت رو محدود نکن جون فلانی این حرف رو زده باید قبول کرد به عقل خودت که هذیه با شکوه از اوست ایمان داشته باش.
    او منم یا منم او یا ازوست منمم.
    …………..
    اگه اینجوری هی بخوای به خدا نگاه کنی میبینی فاصله ها خیلی زیاد شده با هم دوست باشین و هرجا هستین با هم باشین-البته نه اینکه هی از روی ریا اعمالی ظاهری صورت بگیره – می تونه صورتت رو اصلاح کنی، لزومی هم نداره پیرنت رو شلوارت باشه یا مدام صلوات بفرستی و ذکر بگی مهم اینه که تو دلت چی میگذره.

    سلام
    فرمایش شما رو قبول دارم اما چند نکته را هم باید بگویم
    چیزی که مطالعه‌ی اثار شهید مطهری به مخاطبش می‌ده صرف علم و نظر نیست
    استاد روش فکر کردن را به خیلی از ما که فکر نمی‌کنیم و نمی‌دانیم که فکر نمی‌کنیم یاد می‌دهد
    و البته من هر چند سکندر زمان باشم بدون پیری چون استاد مرتضا به خرابات خطرناک نظرات و علوم نمی‌روم
    اما …
    راغبم خدایم را طوری پرستش و بندگی کنم که او می‌پسندد
    مطمئنا اگر خداوند صرف دل پاک و نیت قلبی را می‌پسندید این همه سیره‌ی عملی و نگاه به اعمال و کردار ما توسط انبیائش وضع نمی‌شد
    اما اینکه از کاری را از نیت به عمل بکشیم با نیت ریا … خدا نکند
    که البته از عمل به خیلی فرامین الهی شرمسار و از عمل نکردن به آن‌ها شرمسارتریم
    و هماره از خداوند می‌خواهیم که باطن ما را روح ظاهر و ظاهرمان را پرچم و نور باطن قرار دهاد
    موفق و سربلند باشید
    همین!


  15. اياك نعبد و اياك نستعين!

    ایا….ک


  16. سلام علیکم .
    این توحید عاشوری یه گله گوسفند رو در ذهن آدم تداعی میکنه که یه چوپان میخواد فقط و چند بسته علف و آب .

    سلام علیکم
    و فراموش شده که بزرگ‌ترین ماموریت انبیاء الهی «انسان سازیست»
    همین!


  17. سلام
    لایک برای نکته بینی و انتخاب دقیقتون.
    اون جماعت مست و اهل فسق و فجور، اگر اون ملوان عاقل و بادرایت رو نکشند، به یقین اجازه کار بهش نمی دن، چه برسه به کشتی به مقصد رسوندن!
    دلم گرچه استاد مطهری می خواهد اما خوشحالم که آقا، استاد مصباح یزدی رو جانشین ایشون می دونن؛ کاش آدم ها تا وقتی که زنده هستند قدرشون رو بدونیم.
    برقرار باشید.

    سلام
    ممنون از لایکتون
    قصد دارم وقتی استاد مصباح فوت … البته انشاءالله شهید شدند اون‌هم بعد از خیلی سال ، طرح مطالعه‌ی آثار ایشون رو آغاز کنم 😀
    همین!

  18. آبجی فاطمه Says:

    سلام
    خوبید داداش؟
    التماس دعا

    سلام
    خیلی ممنون
    شما خوبید ؟
    محتاجیم به دعا
    همین!

  19. javad33 Says:

    آقا عرض سلام و ارادت!
    راجع به اون ایمیل کذایی دم عید! مزاحم شدم و اون مطلبی که تو وبلاگم نوشتم. شرمنده اگر باعث رنجش خاطر شد. فقط خواستم بگم وقتی آدم میخواد یه ایمیل رو ریپلای کنه اول مطمئن بشه که اون ایمیل گروهی نیست.
    همین! فعلا.

    سلام
    البته من بعد حتما توجه خواهم کرد اما خدائیش اون جریان فقط برمی‌گرده به بی سوادی بنده و بس !
    همین!


  20. سلام…من كه چيزي از{….}نفهميدم!
    بيشتر راهنمايي كن 🙂

    سلام علیکم
    انشاءالله تا فرصتی توی مسنجر
    مخلصیم
    همین!


  21. هر چند كه بي بي به اين چيزا نگاه نميكند .
    همين است . محبت و مودت كه باشد بس است . مگر نگفته اند : قل لا اسئلكم عليه اجراً‌الا الموده في القربي .
    يا علي مددي …

    سلام
    ایام عزای بی‌بی ما رو هم دعا کنید
    همین!


  22. اما شما چقدر شبيه به صاحب وبلاگ من او هستيد . وبلاگي با نام علي و مهتاب . عجيب شبيه هستيد .

    منظورتون «امین مجد» هستش ؟!؟
    کجای ما شبیهه آخه ؟!؟
    مخلصیم به هر حال
    هم مخلص شوما و هم امین خان
    همین!


پاسخی بگذارید

